صفات و یژگی های زن شایسته (۲)

دینـــــدارے:

که همان اصل و اساسی است که برمبنای آن شریک زندگی انتخاب می گردد. دختر دیندار کسی است که از دین خود آگاهی درست و به دور از افراط و تفریط و مطابق آموزش های اسلامی داشته باشد.
دین برای زن تاج عفت و پاکدامنی او و اوج عزت و شرف است که او را از خطا و گمراهی دورنگاه داشته، در بجا آوردن وظایفش یاری داده و یک زندگی پر از شادی و سعادت را برای وی و خانواده اش به ارمغان می آورد.
دین اسلام به پایه ریزی ازدواج بر مبنای دین رهنمون شده و رسول خدا صلی الله علیه و سلم آن را چنین توضیح می دهد:

(تنکح المرأه لأربع: لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدینها. فاظفر بذات الدین تربت یداک) یعنی: « به خاطر چهار چیز با زنی ازدواج می شود: مال و ثروتش، اصل و نسبش، جمال و زیبایی اش و به خاطر دینداریش، و دین داری را برگزین وای برتو!» [متفق علیه].
همچنین می فرماید:
(الدنیا متاع وخیر متاعها المرأه الصالحه) یعنی: «دنیا کالاسرایی است که بهترین کالایش زن شایسته است» [مسلم] .

چنین کسانی در دنیای ازدواج مورد تقاضا بوده و آن هایی که به دنبال پاکدامنی و بازداشتن نفس خویش از محرمات می باشند در جستجویشان هستند؛ چرا که با تمسک به دین خود چون مرواریدی در میان دیگر زنان می درخشند و البته هر مردی آرزوی وصالش را داشته و برای رسیدن به او می کوشد و با ازدواج با وی به کامیابی در دنیا و آخرت نایل می گردد.

در نبود شرط دینداری باقی شرایط از درجه ی اعتبار و اهمیت ساقط می شوند. زیبایی همسر بدون دینداری او چیزی بر قدر و قیمت او نزد شوهرش نمی افزاید. این یک غنیمت است که زن متمسک به دینی باشد که پشتیبانش باشد ولی با دور بودن از دینداری انسان زیان دیده و ضرر کرده ای بیش نیست. حسب و نسب زن در غیاب دین یک مصیبت است نه یک نعمت، و توانگری وی بدون دینداری اش وبال و زحمتی است بر گردن شوهرش که در نهایت زن را به سمت سرکشی و فساد خواهد کشاند.

رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید:

(لا تزوجوا النساء لحسنهن؛ فعسی حسنهن أن یردیهن، ولا تزوجوهن لأموالهن، فعسی أموالهن أن تطغیهن. ولکن تزوجوهن علی الدِّین، ولأمه خرماء (مثقوبه الأنف) سوداء ذات دینٍ أفضل) یعنی: «با زنان تنها به خاطر زیباییشان ازدواج نکنید، که شاید زیباییش باعث بداخلاقی وی گردد و به خاطر ثروتش با آنان ازدواج نکنید چون ممکن است باعث سرکشی آنان شود. بلکه به خاطر دینداری اش با او ازدواج کنید، و کنیزکی خرماء(که بینی اش سوراخ شده) و سیاه اگر دین داشته باشد بهتر است».
[ابن ماجه، و ابن حبان، و بزار، و بیهقی]

زن دیندار پروردگارش را دوست می دارد و اوامر او را بجای آورده و از نواهیش پرهیز می کند، حقوق او را شناخته و هرجا که باشد او را حاضر و ناظر می بیند، بر او توکل نموده و از او یاری می طلبد و او را در دعاهایش می خواند. دینداری انسان، نعمت محبت و دوست داشتن رسول الله صلی الله علیه و سلم وپیروی از اوامر آن حضرت صلی الله علیه و سلم و دوری از نواهیش را بدنبال دارد و لذا چنین کسی آراسته به رفتاری نیکو است چون که خلق نیکو جزئی از دین او به حساب می آید. فرد دیندار در ارتباط با خویشان و همسایگانش پرخیر و برکت بوده و عضوی سودمند برای جامعه است.

یک مرد مسلمان زنی دیندار را برمی گزیند تا در امور دین یار و مددکارش باشد و وضعیت او را در ارتباط با پروردگارش بعد از ازدواج از آنچه قبلاً بوده بهتر گردد. چنین زنی نیمی ازدین شوهرش بوده و یاریگر او در زمینه ی معنوی و همسفر وی در مسیرشان به سوی  بهشت برین خواهد بود.

مواردی از سستی و کم کاری در مسائل دینی که در بیشتر زنان و پس از ازدواجشان دیده می شود که در قرائت قرآن سهل انگاری نموده یا در انجام عبادات تنبلی به خرج می دهند غالباً به خاطر مشکلات زندگی بوده و اصولاً این اشکال در رابطه با زنان دیندار رخ نمی دهد. زن متدین و پایبند اوامر و نواهی دینی خویش باید در تبعیت از آداب و سنت های پیامبرش صلی الله علیه و سلم کوشیده و سعی کند تا نمونه ای زنده از تمسک به کتاب خداوند و سنت های رسول الله صلی الله علیه و سلم باشد.

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …