شیرخوارگی پیامبر صلی الله علیه وسلم در میان بنی­ سعد:

شیرخوارگی پیامبر صلی الله علیه وسلم در میان بنی­ سعد:

قوم عرب عادت و رسم داشتند که فرزندان‎شان را به زنان شیرده بادیه­نشین می­سپردند، زیرا در بادیه، اسباب رشد و پرورش سالم جسمی وجود داشت.[۱]

بدون تردید حلیمۀ سعدیه امور عجیبی را از این شیرخوار مشاهده نمود؛ از جمله اینکه وی با همسرش به‎وسیلۀ ماده­الاغی لاغر و بسیار کُند رفتار، به مکّه آمد و در راه بازگشت از مکّه، در حالی که پیامبرr را در بغل داشت، این الاغ به سرعت می­دوید و تمامی مرکب­ها را پشت سر می­گذاشت و باعث تعجّب همسفران او شد.

حلیمه می­گوید که سینه­اش، شیری نداشت و کودک شیرخوارش از شدّت گرسنگی، همواره گریه می­کرد، امّا همین که محمّدr سینه­اش را به دهان گرفت، بسیار پرشیر شد، به گونه­ای که سیّدنا محمّدr و کودکش را شیر می­داد و هر دو سیر می­شدند.

همچنین نقل می­کند که سرزمین قومش؛ بنی­سعد خشک و بی­آب و علف بود و زمانی که شیردهی این کودک نصیبش شد، سرزمین آن‎ها سرسبز و خرّم گشت و حیوانات‎شان زیاد گشت و نداری و فقرشان تبدیل به آسایش و راحتی شد.

پس از دو سال، حلیمه پیامبر صلی الله علیه وسلم را به مادر و پدربزرگ ایشان که در مکّه بودند، تحویل داد، امّا از مادر رسول الله صلی الله علیه وسلم خواست و اصرار کرد که اجازه دهد دوباره سیّدنا محمّدr نزد وی بمانند، چون برکت­های پیامبرr را برای خویش مشاهده نموده بود. در نتیجه، آمنه موافقت کرد و حلیمه باری دیگر با این کودک به سرزمینش بازگشت در حالی که دلش لبریز از شادی بود.

پس از دو سال دیگر؛ یعنی وقتی محمّد ۴ ساله بودند، حلیمه ایشان را به مادرشان تحویل داد و آمنه تا زمان وفات خویش، سرپرستی پیامبر صلی الله علیه وسلم را بر عهده گرفت و در آن هنگام، رسول الله ۶ ساله بودند. عبدالمطّلب نیز دو سال سرپرستی ایشان را بر عهده داشت و سپس از دنیا رفت و پیش از وفاتش، سفارش پیامبرr را به فرزندش ابوطالب؛ عموی رسول الله صلی الله علیه وسلم کرد و او همان گونه که از خانواده­اش، مواظبت می­نمود، از سیّدنا محمّد صلی الله علیه وسلم نیز نگهداری کرد.[۲]

ابوطالب به سبب فقر و نداری، زندگی سختی داشت و از این رو، پیامبرr در رفاه و آسایش بزرگ نشدند و می­توان گفت که این مورد، لطف و احسان الهی به این پیامبر بزرگ بود.

رسول اللهr از زمانی که در میان بنی­سعد زندگی می­کردند، به همراه برادران رضاعی خویش، مشغول گوسفندچرانی بوده و برای ساکنان مکّه، گوسفند می­چراندند و با گرفتن مزد، از عهدۀ خویش برمی­آمدند و عمویشان را برای نفقه به زحمت نمی­انداختند.

[۱]– جوامع السّیره النّبویّه، ابن حزم اندلسی، صص ۶- ۷؛ الرّوض الأنف، ج ۱، صص ۲۷۸- ۲۸۶ و ۲۹۷٫

[۲]– نک: الرّوض الأنف، ج ۱، صص ۳۰۰- ۳۰۱؛ أعلام النّبوه، ماوردی، صص ۲۴۸- ۲۴۹٫

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …