در پیام قبلی که در مورد نقد شیخ طوسی بود جناب علامه محمد تقی التستری بیان کرده بود که شیخ طوسی دارای عقائد فاسد است .
و حالا میخواهیم نظر دیگر علمای شیعه را در مورد شیخ طوسی بررسی کنیم .
نفر اول : السید بحر العلوم
ایشان میفرمایید که شیخ طوسی در یک جا یک راوی را توثیق میکند و در جای دیگر او را تضعیف میکند و نظراتش در این موارد قابل جمع و حل نیست .
فان الشیخ قد یضعف الرجال فی موضع و یوثقه فی آخر و آراه فی هذا و غیره لا تکاد تنضبط.
( الفوائد الرجالیه ج ۴ ص۷۸ ).
نفر دوم : محقق معروف شیعه علامه الخاجوئی
این محقق اعتراف میکند شیخ طوسی دارای
تناقضات زیادی بوده و در مسئله شناخت احوال رجال نباید از شیخ طوسی تقلید کرد چون نظراتش در این باب مضطرب است . او در یکجا یک راوی را توثیق و در جای دیگر او را تضعیف میکند .
( لا یسوغ تقلید الشیخ فی معرفه الحوال الرجال و لا یفید اخباره ها بها ظنا بل و لا شکا فی حال من الاحوال لان کلامه فی هذا الباب مضطرب و من اضطرابه انه یقول فی موضع ان الرجال ثقه و فی اخر انه ضعیف .
( کتاب روضات الجنات . ج ۶ ص ۲۴۵ ) .
شاید بعضی از شیعیان بگویند که علامه الخاجوئی برای ما حجت نیست و جز علمای مشهور ما نیست .
ما در جواب این اشکال انها نظر شیخ عباس قمی را برای شیعیان میاوریم که اتمام حجتی برای آنها باشد .
شیخ عباس قمی در کتاب الکنی و الالقاب در مورد ایشون میگوید .
الخاجوئی : العالم الورع ،الحکیم المتاله الجلیل القدر من اکابر علماء الامیه ، قالوا فی حقه :
کان آیه عظیمه من آیات الله و حجه بالغه من حجج الله .
نکته : نظر این علما براین است که شیخ طوسی تناقض گو بوده و اشتباهای زیاد و غیر قابل قبولی داشته و در نظر دادن مضطرب بوده .