شـرایـط «لا إلـه إلّا الله» – شـرط ششـم:التـزام

شـرط ششـم:التـزام
(تبعیّـت و انقیـاد و فرمانبـرداری از مدلـول و مفهـوم ایـن کلمـه)
انسـان بایـد جـز ذات الله را عبـادت ننمایـد و بـر اسـاس آییـن و شریعـت وی عمـل کنـد و به وی ایمـان داشتـه باشـد و بر ایـن باور باشـد کـه آن عبـارت توحیـدی (لا إلـه إلّا الله) حـقّ اسـت.
میـان دو کلمه ی انقیـاد و قبـول تفـاوت وجـود دارد، کلمه انقیـاد عبـارت اسـت از تبعیّـت و پیـروی نمـودن از یـک چیـز در عمـل و قبـول یعنـی پذیـرش درستـی معنـای آن چیـز فقـط با سخـن. در هـر دوی این دو کلمـه پیـروی و تبعیّـت وجـود دارد ولـی انقیـاد عبـارات اسـت از فرمانبـرداری و تسلیـم شـدن و عـدم تـرک یـک چیـز، هـم در سخـن و هـم در عمـل. الله متعـال می فرمایـد: (و أَنِیبُـوا إلی ربِّـکم و أَسْلِمُـوا لَـه) الزمـر ـ ۵۴« و بـه سـوی پروردگـار خـود برگردیـد و تسلیـم او شویـد.»
الله متعـال در آیه ای دیگـر نیـز می فرمایـد:(وَمَن یُسْلِـمْ وَجْهَـهُ إِلَى اللَّهِ وَهُـوَ مُحْسِـنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَـکَ بِالْعُـرْوَهِ الْوُثْقَـى وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَـهُ الْأُمُـورِ) لقمان ‏‏٢٢«کسـی که (دل به خدا دهـد و) مطیعانه رو به خدا کنـد، در حالـی که نیکوکـار باشـد، به دستاویـز ‏بسیار محکمی چنگ زده است. سـرانجام همه کارها به خـدا بازگشت داده میشود (و حسنات را ‏پاداش، و سیّئـات را پادافـره می‌دهـد.) »
و همچنیـن در صحیـح بخـاری در حدیثـی که ابوهریـره رضی الله عنه آن را روایت نموده آمـده اسـت که پیامبـر صلی الله علیه وسلم فرمـوده اسـت: «از هرچـه شمـا را نهـی کـردم، دوری گزینیـد و هرچـه را به شمـا فرمـان دادم، در حـدّ تـوان خـود انجـام دهیـد».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …