حدیث ابن عازب رضی الله عنه: «أَمَرَنَا النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم بِسَبْعٍ وَنَهَانَا عَنْ سَبْعٍ أَمَرَنَا بِاتِّبَاعِ الْجَنَائِزِ وَعِیَادَهِ الْمَرِیضِ وَإِجَابَهِ الدَّاعِی وَنَصْرِ الْمَظْلُومِ وَإِبْرَارِ الْقَسَمِ وَرَدِّ السَّلَامِ وَتَشْمِیتِ الْعَاطِسِ وَنَهَانَا عَنْ آنِیَهِ الْفِضَّهِ وَخَاتَمِ الذَّهَبِ وَالْحَرِیرِ وَالدِّیبَاجِ وَالْقَسِّیِّ وَالْإِسْتَبْرَقِ [وَعَنْ الْمَیَاثِرِ]»[۱]. «رسول الله صلی الله علیه وسلم ما را به هفت چیز امر نمود و از هفت چیز نهی نمود: ما را امر کرد به تشیع جنازه، عیادت مریض، قبول دعوت، کمک و یاری به مظلوم، وفای به عهد، جواب سلام دادن و جواب عطسه؛ وما را نهی نمود از: استفاده از ظروف نقرۀ، انگشتر طلا، استفاده از لباس ابریشمی، استفاده از دیباج(نوعی لباس ابریشمی)، استفاده از قسی(نوعی لباس است که در آن ابریشم به کار رفته است)، استفاده از استبرق(پارچۀ ابریشمی کلفت) [و زین و پالانی که در آن ابریشم به کار رفته باشد]». پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «عَائِدُ الْمَرِیضِ فِى مَخْرَفَهِ الْجَنَّهِ حَتَّى یَرْجِعَ»[۲]. «عیادت کننده مریض مشغول چیدن میوههای بهشت است تا زمانیکه [از عیادت] برگردد».
[۱]– صحیح بخاری: ۱۲۳۹- ۵۱۷۵- ۵۶۳۵- ۵۶۵۰- ۵۸۴۹- ۶۲۲۲- ۶۲۳۵؛ صحیح مسلم: ۵۵۱۰؛ سنن ترمذی: ۲۸۰۹؛ سنن نسائی: ۱۹۳۹؛ صححه آلبانی.
[۲]– صحیح مسلم: ۶۷۱۶- ۶۷۱۷- ۶۷۱۸- ۶۷۱۹؛ سنن ترمذی: ۹۶۷- ۹۶۸؛ سنن ابن ماجه: ۱۴۴۲؛ صححه آلبانی.