ششمین پایه از پایه‌های ایمان: ایمان به روز قیامت می باشد

 زیرا الله تعالى می­فرماید: ﴿قَٰتِلُواْ ٱلَّذِینَ لَا یُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَلَا بِٱلۡیَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِ﴾ [التوبه: ۲۹]. «بجنگید با کسانی‌که به الله و روز قیامت ایمان نمی‌آوردند…». حلیمی رحمه الله  گفته است: معنای آن این است که بجز روزگار دنیا روزگار دیگری هم وجود دارد و دنیا تمام شدنی و این دنیا روزی فانی می­شود، و باید به فانی شدن آن و همچنین شروع آن اعتراف نمود، زیرا [تقدیر] قدیمی است که تغییر ناپذیر است.

و در صحیحین از أبی هریره رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر  صلی الله علیه وسلم فرمود: «لَا تَقُومُ السَّاعَهُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا فَإِذَا طَلَعَتْ فَرَآهَا النَّاسُ آمَنُوا أَجْمَعُونَ فَذَلِکَ حِینَ ﴿…لَا یَنفَعُ نَفۡسًا إِیمَٰنُهَا لَمۡ تَکُنۡ ءَامَنَتۡ مِن قَبۡلُ أَوۡ کَسَبَتۡ فِیٓ إِیمَٰنِهَا خَیۡرٗا…﴾ وَلَتَقُومَنَّ السَّاعَهُ وَقَدْ نَشَرَ الرَّجُلَانِ ثَوْبَهُمَا بَیْنَهُمَا فَلَا یَتَبَایَعَانِهِ وَلَا یَطْوِیَانِهِ وَلَتَقُومَنَّ السَّاعَهُ وَقَدْ انْصَرَفَ الرَّجُلُ بِلَبَنِ لِقْحَتِهِ فَلَا یَطْعَمُهُ وَلَتَقُومَنَّ السَّاعَهُ وَهُوَ یَلِیطُ حَوْضَهُ فَلَا یَسْقِی فِیهِ وَلَتَقُومَنَّ السَّاعَهُ وَقَدْ رَفَعَ أَحَدُکُمْ أُکْلَتَهُ إِلَى فِیهِ فَلَا یَطْعَمُهَا»[۱]. «قیامت برپا نمی­شود تا اینکه خورشید از مغرب طلوع نماید؛ وقتی [از مغرب] طلوع می­کند و مردم آن را می­بینند همگی ایمان می­آورند و آن وقتی است که «..کسی‌که از پیش ایمان نیاورده و یا خیری در ایمان آوردنش به دست نیاورده باشد، ایمانش به او سودی نمی­بخشد..». [الأنعام: ۱۵۸] و همانا مطمئناً قیامت برپا می­شود در حالی‌که دو مردی که لباس آنها بین آن دو است نه فرصت فروختن آن را پیدا می­کنند و نه فرصت تا زدن آن را خواهند داشت [یعنی ناگهانی است] و همانا مطمئناً قیامت برپا می­شود در حالی‌که مردی قصد [نوشیدن] شیر شترش را دارد و [فرصت نمی­کند] آن را بنوشد و همانا مطمئناً قیامت برپا می‌شود [بطوری­که] مردی به حوض آبش چسبیده است و [فرصت نمی­کند] از آن بنوشد و همانا مطمئناً قیامت برپا می­شود بطوری­که شخصی از شما می­خواهد لقمۀ غذای خود را به دهانش برساند و فرصت نمی­کند آن را بخورد».

 

 

 

[۱]– این حدیث را با لفظی‌که اختصار کننده بدان اشاره نموده بود در هیچ کتابی پیدا نکردم و بجای آن از لفظ امام بخارایی(بخاری) استفاده کردم. صحیح بخاری: ۶۵۰۶- ۷۱۲۱

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …