شرک در طالع شناسی به وسیله ستارگان

طالع شناسی به وسیله ستارگان و اینکه ستارگان و برج های آسمانی در سرنوشت و تقدیر انسان و مخاطرات و بلایای طبیعی دخالت دارند نیز نوعی شرک است.

** طالع بینی به وسیله ستارگان دو نوع است:

الف) علم تأثیر: اعتقاد به اینکه ستارگان در حادثه ها و مخاطرات نقش دارند و یا اینکه می‌توانند در امور کائنات تأثیر بگذارند، به عنوان مثال توانایی خلق و ایجاد و یا از بین بردن چیزی را داشته باشند. تمامی‌این اعتقادات کفر و شرک اکبر است. الله متعال می‌فرماید: ( ألا لَهُ الْخَلْقُ و الأمْرُ) الأعراف ۵۴ «آگاه باشید که تنها او می‌آفریند و تنها او فرمان می‌دهد. »
از جمله اعتقادات دیگری که کفر و شرک اکبر محسوب می‌شوند این است که با حرکات ستارگان استدلال به امور غیبی گردد و با این کار اتفاقات و حادثه های آینده را پیش بینی کرد، به عنوان مثال گفته شود که اگر فلان فرزند با ستاره جوزاء به دنیا بیاید، خوشبخت خواهد شد و یا اینکه هرکس در برج و فلک آسمانی سنبله ازدواج کند، خوشبخت نخواهد شد و ازدواج وی ناکام خواهد ماند. تمامی‌این امور و اعتقادات شرک وکفر اکبر هستند چرا که با این کار ادّعای علم غیب شده است.
الله متعال می‌فرماید: (قُلْ لا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّمَواتِ و الأرضِ الغَیْبَ إلّا اللهُ، و ما یَشْعُرُونَ أَیَّانَ یُبْعَثُونَ) النمل ۶۵ « بگو کسانی که در آسمان ها و زمین هستند غیب نمی‌دانند به جز ذات الله، و نمی‌دانند چه وقت برانگیخته می‌شوند. »

ب) علم تسییر: عبارت است از استدلال نمودن به اینکه سیر و حرکت ستارگان در امور دینی و هم چنین در امور دنیایی کاربرد دارند، امور مربوط به دین همچون: پیدا نمودن جهت قبله، شناخت داخل شدن در وقت نماز، و امور دنیایی همچون جهت یابی و پیدا کردن مسیر توسط ستارگان. حکم این موارد فرض کفایه و بر شخص نیازمند بدان ها لازم است که آنها را یاد بگیرد و از آنها استفاده نماید.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …