شرک اکبر

یا علی مدد
یاغوث مدد
یا محمد مدد
یا……. مدد شرک اکبر است.

مدد خواهی از غیر خدا شرک اکبر است، بنابراین کسی که غیر خدا را بخواند او مرتکب شرک و کفر شده است.

آن کسی که غیر خدا را به مدد می طلبد، باید به پیشگاه الله توبه نموده و فقط ذات پاک یگانه را صدا زند،

آن گونه که الله تعالی فرموده است:
« أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الأرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلا مَا تَذَکَّرُونَ (۶۲)»[نمل:۶۲].

کیست‌ که‌ دعای‌ مضطر را ـ چون‌ او را بخواند ـ اجابت‌ می‌کند؟ و بدی‌ را می‌گرداند؟ و شما را جانشینان‌ زمین‌ می‌سازد؟آیا با خداوند معبود دیگری‌ است‌؟چه‌ اندک‌ پند می‌گیرید!

و فرموده است:

« وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ یَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لا یَسْتَجِیبُ لَهُ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ وَهُمْ عَنْ دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ (۵) » [احقاف:۵].
(چه کسی گمراه تر از کسی است که افرادی را به فریاد بخواند و پرستش کند که (اگر) تا روز قیامت (هم ایشان را به فریاد بخواند و پرستش کند) پاسخش نمی گویند و اصلاً آنان از پرستشگران و به فریاد خوانندگان غافل و بی خبرند).

اگر به کسی بگویید که غیر خدا را به فریاد مخوانید بلکه باید فقط از خداوند طلب کمک کرد او هم در جواب بگوید: آنکسی که ما وی را به فریاد می خوانیم شخص صالحی بوده پس مدد خواهی از او ایرادی ندارد!

در جواب می گوییم: هر چند آن شخص فرد صالحی بوده و جزو اولیاء الله است، اما باید بدانید که خداوند متعال به ما انسانها اجازه نداده که اولیاء الله را به مدد خواهی بطلبیم،

چنانکه می فرماید:

« وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» (جن/ ۱۸).

(و مساجد از آن الله است پس همراه با الله کسی را (به فریاد و دعا) نخوانید).

در ضمن آنها فوت کرده اند و انسان مرده مانند انسان زنده نیست:

«وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاءُ وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ» (فاطر ۲۲).

یعنی: و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند! خداوند پیام خود را به گوش هر کس بخواهد مى‏رساند، و تو نمى‏توانى سخن خود را به گوش آنان که در گور خفته‏اند برسانى.
و انسان مرده نمی تواند نیازهای ما را برآورده کند و اگر آنها را به فریاد بخوانیم آنها صدای ما را می شنوند و اگر بالفرض بشنوند باز کاری نمی توانند انجم دهند، چنانکه صراحتا قرآن می فرماید: «إِن تَدْعُوهُمْ لَا یَسْمَعُوا دُعَاءَکُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَکُمْ وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ وَلَا یُنَبِّئُکَ مِثْلُ خَبِیرٍ». (فاطر۱۴)

یعنی: اگر آنها را بخوانید صداى شما را نمى‏شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمى‏گویند؛ و روز قیامت، شرک شما را منکر مى‏شوند، و هیچ کس مانند (خداوند آگاه و) خبیر تو را (از حقایق) با خبر نمى‏سازد!

و پیامبر صلی الله علیه وسلّم فرموده اند:

« إِذَا سَأَلْتَ فَسَأَلِ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ» ترمذی (۲۵۱۶) .

( هنگام درخواست کردن از الله درخواست بکن و هنگام کمک خواستن از الله کمک بخواه).
و لذا می بینیم که افضلترین انسانها بعد از پیامبران (یعنی صحابه) بعد از مرگ رسول خدا صلی الله علیه وسلم هرگز وی را به فریاد نخواندند در حالیکه صحابه بهتر از ما می دانستند که رسول الله صلی الله علیه وسلم افضل انسانها و اولیاء الله است، با این وجود چون می دانستند که خدا به آنها اجازه نداده که اولیاء الله را به فریاد بخوانند هرگز نه پیامبر و نه ابراهیم علیهما الصلاه و السلام را به فریاد نخواندند..
پس ما نیز بمانند دیگر موحدان فقط و فقط از الله تعالی مدد خواهی می کنیم، با این وجود هرگز منکر جایگاه و منزلت و مقام اولیاء الله نیستیم و بلکه برای آنها دعای مفغرت و رحمت الهی می کنیم ولی بجای آنکه در حقشان ظلم کنیم و بجای خدا یا همراه با خدا آنها را بفریاد بطلبیم، خالقشان را به مدد می خواهیم، همانگونه که صحابه رضی الله عنهم اینگونه بودند.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …