شرک اصغر

شرک اصغر

شریعت اسلام این نوع را نیز داخل در مقوله شرک دانسته و با دلیل و مدرک آن را ثابت نموده است و تفاوتی که با شرک اکبر دارد این است که این نوع شرک فرد را از دایره اسلام خارج نمی‌سازد ولی در توحید شخص، خلل و نقص ایجاد می‌کند و زمینه و مقدمه ای به سوی شرک اکبر است.

حکم این نوع شرک همانند گناه و نافرمانی نمودن افراد موحّد است، این نوع شرک برخلاف شرک اکبر جان و مال شخص مرتکب را حلال نمی‌سازد و تنها ثواب و پاداش کارهای خیری را که در رابطه با آن است زائل می‌کند.

از مصادیق این نوع شرک می‌توان به این موارد اشاره کرد: اینکه انسان کار خیری را فقط برای رضایت و خشنودی مردم انجام دهد؛ به عنوان مثال نماز و روزه و زکات را فقط برای خودنمایی و ریا انجام دهد و یا اینکه انسان به غیر نام الله متعال سوگند بخورد، و یا در سخن هایش بگوید: هرآنچه خدا و فلان شخص بخواهد (درست این است که بگوئیم: آنچه خداوند بخواهد سپس آنچه شما بخواهید یا آنچه میلِ شما باشد!) یا اینکه بگوید: اگر خدا و فلان شخص می‌خواستند فلان اتفاق می‌افتاد!

هشدار: شرک اصغر راه ورود به شرک اکبر است و احتمال دارد که به شرک اکبر تبدیل شود، پس بر انسان لازم است که در هر صورت از مطلق شرک پرهیز کند.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …