شرک اصغر

۱- مانند ریای اندک و خود نمایی در عبادت برای مردم؛ رسول خدا فرمودند: «الا اخبرکم بما هو اخوف علیکم عندی من المسیح الدجال؟ قالوا: بلی یا رسول الله؛ قال: الشرک الخفی: ان یقوم الرجل فیصلی فیزین صلاته لما یری من نظر رجل»: «آیا شما را از امری آگاه نکنم که در مورد بیش از مسیح دجال بر شما می ترسم؟ گفتند: بله ای رسول خدا، رسول خدا فرمودند: آن شرک خفی می باشد. اینکه مردی برای نماز بایستد و چون دیگری را متوجه نماز خود ببیند، نمازش را مزین نماید.»
۲- شرک در الفاظ: چنانکه کسی به دیگری بگوید: آنچه خداوند و تو بخواهی؛ یا اینکه بگوید: این از سوی خدا و توست. یا اینکه سوگند به الله و تو … از ابن عباس روایت است که می گوید: مردی به رسول خدا گفت: آنچه الله و تو بخواهی. پس رسول خدا فرمودند: «أجعلتنی لله ندا؟ بل ما شاء الله وحده»: «آیا مرا همانند (و شریک) خداوند قرار می دهی. بلکه آنچه فقط خداوند بخواهد».
و از این قبیل است سوگند خوردن به غیر الله؛ مانند کسی که به پیامبر و عباس و حسین و بدوی و سیده زینب و … سوگند می خورد. رسول خدا فرمودند: «مَنْ حَلَفَ بِغَیْرِ اللَّهِ فَقَدْ أَشْرَکَ»: «هرکس به غیر الله سوگند یاد کند، درحقیقت کفر یا شرک ورزیده است».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …