شرکت دادن پول در قرعه کشی بانک چه حکمی دارد؟

با توجه به اینکه بانکها متاسفانه ربوی هستند، لذا هر گونه دریافت سود و بهره پول و یا جوایز بانکی همانند برنده شدن در قرعه کشی حرام است زیرا آن جوایز نیز از پول ربا تهیه شده اند.اما سوال اینجاست آیا گرفتن آن جوایز بهتر است یا نگرفتن آن؟

بهتر است جایزه از بانگ گرفته شود، ولی نباید برنده از آن جایزه استفاده نماید یا برای خود نگه دارد، زیرا آن جایزه نیز در حکم سود پولی است که در بانک قرار داده شده است. ولی می تواند آن جایزه را بفروشد و به پول نقد تبدیل نماید سپس آن پول را به نیت “رهایی از سود بانکی” بین فقراء تقسیم و انفاق نماید( نه به نیت صدقه!)

یعنی دادن جایزه ی گرفته شده از بانک بعنوان صدقه به فقرا جایز نیست، زیرا صدقه عبادت است و کسی که صدقه می دهد دارای اجر و پاداش خواهد شد، از طرفی طبق شرع اسلام چون صدقه از مال حلال پذیرفته می شود، لذا صدقه از مال حرامی (مانند سود بانکی و یا جایزه ی بانکی) پاداشی بر آن وجود نخواهد داشت و اصلا جایز نیست که مال حرام را بعنوان صدقه بخشید.

پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید :”مَن کسب مالاً من حرام، ثم تصدق به لم یکن له فیه أجر، وکان إصره علیه”  یعنی: “کسی که مالی را از حرام کسب کند و سپس آنرا صدقه بدهد پداشی ندارد و گناهش بر گردنش هست. (صحیح، روایت ابن خزیمه در صحیحش کتاب زکاه (۴/۱۱۰)

و نیز می فرمایند: ” إن الله طیب ، لا یقبل إلا طیبا ” (روایت مسلم)،

یعنی: “خداوند پاکیزه است و چیزی جز پاکیزکی را نمیپذیرد”.

و در حدیثی دیگر از پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد شده که فرمودند: ” من تصدق بعدل تمره من کسب طیب ، ولا یقبل الله إلا الطیب ، فإن الله یقبلها بیمینه … ” (متفق علیه).

یعنی: “کسی که به اندازه یک خرما از مال حلال صدقه بدهد، و خداوند چیزی را جز حلال نمیپذیرد، خداوند آنرا با یمینش میپذیرد …”.

ولی گرفتن آن جایزه و تبدیل آن به پول یا خوراکی و توزیع آن بین فقراء به نیت “رهایی” که اجری برایش ندارد  بهتر است تا اینکه جایزه را در تملک بانک بگذارید تا آنها آن جایزه را به فردی دیگر بدهند و او از آن استفاده نماید و یا بانک در جای دیگری که هیچ منفعتی برای فقراء ندارد بهره ببرد. والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …