نقطهی اشتراک شرط و رکن در این است که وجود یافتن شیء به صورت شرعی متوقف بر هرکدام از آنهاست و نقطهی اختلافشان این است که شرط امری خارج از حقیقت و ماهیت شیء است، ولی رکن جزئی از حقیقت و ماهیت شیء است، مانند رکوع در نماز که رکن و جزئی از حقیقت نماز است و وجود شرعی نماز بدون آن محقق نمیگردد و مانند وضو که شرطِ صحت نماز است، زیرا نماز بدون وضو ایجاد نمیشود، لکن وضو چیزی خارج از حقیقت و ماهیت نماز است. نیز، مانند صیغهی ایجاب و قبول در عقد نکاح که هر دو رکن عقد نکاح هستند، زیرا جزئی از حقیقتِ آنند و حضور شاهدان شرط صحت عقد نکاح میباشد، اما امری خارج از ماهیت و حقیقت عقد نکاح است.
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …