شرایط حجاب اسلامى

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله و صلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه،

خداوند متعال حجاب را برای زنان مسلمان واجب کرده است، و آن را یکی از راههای نجات و سعادت آنها قرار داده است؛حجاب نشانه ایمان و اطاعت از خدا و عفّت وپاکدامنی است و زنان را کرامت میدهد و آنها را حفظ می‌کند و بهترین و مهمترین وسیله برای تقوا و حیاء است و جامعه‌ای که زنان آن با حجاب هستند، جامعه‌ای با عزّت و باکرامت است و همیشه از بلا ها و فتنه ها محفوظ و مصون می‌ماند.

برای آشنایی بیشتر با ارزشهای حجاب، به آیاتی که در رابطه با حجاب هستند، مراجعه کنید. (سوره احزاب آیه ۳۳،۳۶،۵۳،۵۹ و کل سوره نور)

شرایط حجاب اسلامى

۱-  پوشاندن همه بدن زن:
لباس می‌بایست تمام بدن زن را بپوشاند از سرتا پا. امروزه متأسفانه می بینیم خیلی از زنان گردنشان و بازوها و ساعدشان نمایان است یا اینکه بدون جوراب با پای لخت از خانه خارج می شوند درحالیکه خارج شدن با این وضعیت حرام و گناه بزرگی است.

۲- لباس و چادر زن باید ضخیم باشد و نازک و شفاف نباشد:
چادر نازکی که بدن زن از زیرآن نمایان است حجاب نیست؛ بلکه خود فتنه‌ای بزرگ است که جامعه را بسوی فساد می‌کشاند و یکی از نشانه‌های قیامت است که پیامبر صلى الله علیه و سلم بدان اشاره فرموده‌اند: «که درامت من زنانی پیدا می شوند که لباس پوشیده‌اند ولی عریان هستند و اینها وارد بهشت نمیشوند و حتی بوی بهشت هم به مشامشان نمیخورد.» با استناد به این حدیث چادرهای نازک و شفّافی که امروزه زنان استفاده می کنند و دست و گردن و بدنشان مشخّص است؛ حرام است واین زنان شامل زنانی هستند که پیامبر صلى الله علیه و سلم آنها را جهنّمی معرّفی کرده است.

۳- لباس زن بابد گشاد باشد و چسپیده و تنگ نباشد:
یکی از فتنه‌های دیگری که دامنگیرجامعه اسلامی شده است، لباسهای تنگ است که بدن زنان را مشخّص میکند و برآمدگی‌های بدنشان را نمایش میدهد و باعث میشود که مردان را از راه عفّت و پاکدامنی خارج سازد و باعث فساد و شرّ میگردد، و خواهران گرامی باید توجه داشته باشند که لباسشان باید از بالا تا پایین (از شانه تا انگشتان پا) یک نواخت ویک اندازه گشاد باشد و باید متوجه خطر لباسهایی که امروزه استعمار برای زنان طرّاحی می کند، باشند و مدلهایی که امروز در بازار است اکثراً غیرشرعی است.

۴-  و یکی از شرایط دیگرچادرآن است که خود چادر زینت نباشد:
بعضی از چادرها بجای اینکه حجاب باشند و زن را بپوشانند و زیبایی زن را پوشش دهند، خود وسیله‌ای شده‌اند برای زیباتر کردن زنان و زنان را بیشترمورد توجّه قرار میدهد و نظر مردان را بیشترجلب می کند. چادرهایی که گلدوزی شده یا رنگهایی زیبا و طرحهای متنوّع به کار رفته حرام میباشد، چون باعث فتنه و فساد می‌شود.

۵-  لباس زن نباید شبیه لباس مرد باشد:
در حدیثی پیامبر صلى الله علیه و سلم می فرماید: «از ما نیست زنی که خود را شبیه مرد سازد و مردی که خود را شبیه زن سازد.» در حدیثی دیگر می فرماید: « سه نفر فردای قیامت وارد بهشت نمی‌شوند و خداوند به آنها نگاه نمی‌کند(لطف و رحمت خدا شامل آنها نمیشود) فرزندی که نافرمانی پدر و مادر کند، زنی که خود را شبیه مردان نماید، مرد بی غیرت.»

طبق این حدیث پیامبر صلى الله علیه و سلم پوشیدن لباسهایی که شبیه لباس مردان است، برای زن حرام است که امروزه متأَسفانه در بین زنان ودختران مسلمان زیاد شده است و دختران و زنان مسلمان پیراهن و شلوارو لباسهای مردانه میپوشند و با آن در خانه و مکانهای عمومی ظاهر می شوند و به آن افتخار میکنند . در حالیکه خشم و لعنت خدا را برای خود می‌خرند .

یکی از چیزهایی که امّت را هلاک میکند بی‌حجابی و بی‌عفّتی است. امروزه ما شاهد هستیم که گروههایی از امّت به همین دلیل بوسیله سیل، زلزله، طوفان، امراض، انفجار درهواپیما وقطار وغیره هلاک می‌شوند.

مادران محترم باید توجه داشته باشند که خارج شدن دخترانشان با مانتوی کوتاه و شلوار حرام است و باید سعی داشته باشند که دخترانشان با مانتوی بلند و چادر خارج شوند، زیرا همانندی با مردان سبب میشود که لعنت خدا شامل آنها شود و باید مراقب باشند که دخترانشان بدون حجاب خارج نشوند.

۶- لباس و حجاب زن نباید خوشبو و معطّر باشد:
در حدیثی پیامبر صلى الله علیه و سلم می فرماید: «أیما امرأه استعطرت ثم خرجت فمرت على قوم لیجدوا ریحها فهی زانیه وکل عین زانیه»،«هر زنی که عطر بزند، سپس [از خانه] خارج شود و از [کنار] گروهی رد شود تا بوی عطر او را احساس کنند، پس او زنا کار است و هر چشمی که او را می‌بیند، زناکار است».

استفاده کردن از عطر و خوشبویی در منزل برای شوهر ثواب دارد اما در صورتی که زن از خانه خارج شود حق ندارد با لباسی که در آن عطر استفاده کرده خارج شود چون باعث تحریک مردان میشود و آنها را به فتنه می‌اندازد و هر زنی که بوی عطر لباسش باعث فتنه شود، عذاب خدا دامنگیرش میشود. بترسید از روزی که هیچ پناهگاهی به جز الله ندارید.

خلاصه:
اشکالاتی در حجاب و چادر زنان
۱- چادرشان تمام بدنشان را نمی پوشاند
۲-  چادرها نازک وشفّاف هستند.
۳- چادرها زینتی و فریبنده هستند
۴- چادرها خوشبو و معطّر هستند.

اشکالاتی در استفاده از چادر
۱- چادر را دورگردن میپیچند وتمام لباسشان از عقب و جلو نمایان است.
۲- چادر را بدون مقنعه میپوشند.
۳- چادر را طوری می پوشند که موی جلوی سر و گاهی هم سایر اعضای بدنشان پیدا است.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …