شرافت نسب پیامبر

شرافت نسب پیامبر

نسب ایشان از بهترین و اصیل­ترین نسب­ها بود، چنانکه الله تعالی می‌فرماید:

﴿۞إِنَّ ٱللَّهَ ٱصۡطَفَىٰٓ ءَادَمَ وَنُوحٗا وَءَالَ إِبۡرَٰهِیمَ وَءَالَ عِمۡرَٰنَ عَلَى ٱلۡعَٰلَمِینَ﴾ [آل­عمران: ۳۳]

«بدون تردید الله متعال آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید».

در صحیح مسلم، از واثله بن أسقع روایت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إِنَّ اللهَ اصْطَفَى کِنَانَهَ مِنْ وَلَدِ إِسْمَاعِیلَ، وَاصْطَفَى قُرَیْشًا مِنْ کِنَانَهَ، وَاصْطَفَى مِنْ قُرَیْشٍ بَنِی هَاشِمٍ، وَاصْطَفَانِی مِنْ بَنِی هَاشِمٍ»[۱]؛ «همانا الله متعال کنانه را از میان فرزندان اسماعیل، قریش را از بین کنانه، بنی­هاشم را از قریش و مرا از میان بنی‌هاشم برگزید».

از آنجا که بنی­هاشم دارای فضایل و مکارم بودند و بهترین مردم در زمان فتنه­ها و بخشنده­ترین آنان به مسکینان و یتیمان به شمار می­­رفتند، الله آنان را انتخاب کرد.

لقب بنی­هاشم بر عمرو بن عبدمناف اطلاق گشت، چون نخستین فردی بود که نان را تکّه­تکّه کرد و با خورشت مخلوط نمود و برای افرادی که دچار قحطی شده بودند، آبگوشت – غذایی خوشمزّه- ساخت. هر ساله تمام کسانی که برای مراسم حج به مکّه می­آمدند، از سفرۀ وی غذا می­خوردند و این سفره در تمامی شرایط – خوشی و ناخوشی- گسترده بود و هرگز برچیده نمی­شد.

فرزند هاشم؛ یعنی عبدالمطّلب پدربزرگ پیامبرr، بر این کار هاشم افزود و او حیوانات وحشی و پرندگان آسمان را نیز غذا می­داد. همچنین نخستین فردی بود که در غار حرا، به عبادت پرداخت و نقل شده که نوشیدن شراب را بر خودش حرام و ممنوع ساخت.

به طور خلاصه، خاندان رسول اللهr با دارابودن اخلاقی والا و بخشش­ها و فضایلی عملی و باطنی، بر سایر افراد قوم‎شان برتری داشتند و سپس الله تعالی سیّدنا محمّد صلی الله علیه وسلم را از میان بنی­هاشم برگزید و بهترینِ فرزندان آدم و سرور آنان گشت.[۲]

[۱]– صحیح مسلم؛ شمارۀ حدیث: ۲۲۷۶٫

[۲]– نک: الفصول فی سیره الرّسول، ابن کثیر، صص ۵- ۷؛ خلاصه السّیره النّبویّه، صص ۱۰- ۱۱٫

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …