برگزاری مراسم شب یلدا یا چهارشنبه سوری یا نوروز یا سیزده بدر و امثال آنها حرام و گناه هست و شرکت در آنها جایز هم نیست و نبایستی دعوت دیگران را اجابت کرد دراین مورد.
خب حالا شاید کسانی بپرسند که چرا:
و ما در جوابشان میگوییم:
زیرا این اعیاد جزو رسوم کفار هست و برای مسلمانان جایز نیست تا اعیاد کفار را گرامی بدارند و در آنها شرکت کنند هر رسم و رسومی که بر اساس دین منحرف و مخالف شریعت اسلام باشد جائز نیست.
حالا فرقی نمیکنه هرچند هزاران سال نیز از آن گذشه باشه مانند عید نوروز و شب یلدا که از اعیاد مجوسبودهاند و امروزه در کشوری همچون ایران آنهارا بر پا میکنند درحالیکه در اسلام فقط دو عید وجود دارد، عید فطر و عید قربان.
غیر از این دو عید تمامی اعیاد قابل قبول نیست چه عید میلاد باشه چه عید استقلال چه عید نوروز و کریسمس و غیره……ذالک
ببینید و به این نکته توجه کنید که برخی فکر کنند که اسلام مخالف رسم و فرهنگهای مللها هست.
دقت کنید که در شرع پاک اسلام به رسومات و آداب و فرهنگهای ملل مختلف احترام گذاشته میشه البته به شرطیکه مخالف با تعالیم اسلام نباشه و شکی نیست که مراسماتی مانند شب یلدا از رسومات جاهلی ایران قبل از اسلام هست و بخشی از یک آیین خرافی است و شکی وجود نداره که آن اعیاد و رسومات با تعالیم اسلام در تضاد هستند و لذا بر مسلمانی که محبت خدا و رسولش را در قلب خود میپروراند شایسته نیست که چنین اعیاد و رسومی را انجام دهد و بر او حرام هست که شب یلدا یکی از رسومات جاهلی است که شاید نزد برخی بصورت عرف درآمده باشد.
ولی از آنجائیکه این رسم و این یادبود جزوی از یک آیین خرافی بوده و منشاء اصلی آن عرف نبوده بلکه آیین بوده است لذا انجام و برگذاری و یادبود این روز به هر قصد و نیتی که صورت بگیرد حرام است.
دقت کنید من اینجا کلاً بهانهها رو میگیرم و میگم به هر بهانهای که باشد فرقی نمیکند حرام، حرام است.
و الی الابد تحت هیچ شرایطی و با هیچ نیتی بر مسلمانان مباح نخواهد شد.
و این حرفم رو شاید برخی فکر بکنند که من درآوردی یا تعصبی باشد بهمین دلیل به احادیث پیامبر رجوع میکنیم که دلیل محکمی بر ادعاهایم باشند.
پیامبر (ﷺ) هنگامیکه در مدینه تشریف داشتند جشن نوروز را که اعراب به تقلید ایرانیان گرامی میداشتند نفی فرمودند:
انس بن مالک میگوید :
﴿قدم رسول الله (ﷺ) المدینه ولهم یومان یلعبون فیهما فقال ما هذان الیومان قالوا کنا نلعب فیهما فی الجاهلیه فقال رسول الله (ﷺ) ان الله قد ابدلکم بهماخیرا منهما یوم الاضحی ویوم الفطر﴾.
(ابوداود).
یعنی: ﴿رسول خدا (ﷺ) پس از هجرت از مکه به مدینه تشریف آوردند و اهالی مدینه دارای دو روز بودند :point_left:🏻روز نوروز و مهرگانیکی دیگر از اعیاد مجوسیان که در آن دو به بازی پرداخته و شادی میکردند :point_left:🏻پیامبر (ﷺ) فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی میپرداختیم رسول خدا (ﷺ) فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد روز عید قــــربــــان و روز عید فــــطــــر﴾.
همچنانکه مشاهده میشود رسول خدا (ﷺ) آن دو عید را تأیید نفرمود و آنها را به حال خود رها نکرد تا طبق معمول به بازی در آن دو روز بپردازد.
بلکه فرمود:خداوند آن دو را برایتان با دو روز دیگر عوض کرده است و تعویض چیزی با چیز دیگر اقتضا میکند که مورد دوم ترک شود.
چرا که امکان جمع شدن مورد تعویضی با شیء تعویض شده وجود ندارد و بدین علت لفظ تبدیل و تعویض (در زبان عرب) استعمال نمیشود مگر آنکه جمع بین دو چیز ترک گفته شود.
پس این قول رسول خدا (ﷺ) که میفرماید: ﴿ان الله قد بدلکم بهما خیرا منهم﴾ اقتضا میکند که از جمع بین مهرگان با دو عید قربان و فطر و انجام همزمان آنها خودداری شود.
و سیزده بدر از خود نوروز حرمتش بیشتر است، علی الخصوص که برخی از مردم در آنروز مرتکب برخی از اعمال خرافی و شرک آلود میشوند بعنوان مثال در مناطق کردستان در این روز هر شخصی به نیت پاک کردن خود از عدد به اصطلاح نحص سیزده، سیزده عدد سنگ را درون چاهی میاند
یا اینکه سیزده سنگ را به پشت سر خودشان میاندازند تا بدین طریق سالی خالی از بدیمنی و بدشگونی برای خود تضمین کنند.
و شکی نیست که این اعمال جزو امورات شرکی است که با تعالیم اسلام در باب توحید در تضاد آشکار است.
بنابراین حرمت برگزاری رسومات شب یلدا و چهارشنبه سوری و سیزده بدر ثابت هست و آن هم بعلت مخالفت با اعیاد مسلمین هست و برگزاری اعیاد کفار حرام است.
اما جا داره که به این نکته هم اشاره کنم که جشن تولد و سالگرد ازدواج نیز در اسلام وجود نداره و بدعتی منکر است که باید از آن اجتناب بکنیم زیرا همانطور که در فوق اشاره شد مسلمانان فقط در دو روز عید و جشن برگزار میکنند و آن دو روز عید فطر و عید قربان است و غیر این دو جشن برای مسلمانان جایز نیست حال شخص به هر نیتی که بخواهد آن جشنهای مورد نظر خودش را برگزار کند نیت هیچ فرقی نمیکند و هیچ تأثیری هم ندارد که بتواند حرام را حلال یا جایز بکند.
و این هم تیر خلاص:
از طرفی ابراز محبت به کفار جایز نیست چرا که دوست داشتن کفار نشانهی نبود ایمان است الله تعالی میفرماید:
﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّهِ﴾.
﴿ای کسانی که ایمان آوردهاید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید که نسبت به آنها اظهار محبت کنید﴾. «ممتحنه۱».
و میفرماید: ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ﴾
﴿ای کسانی که ایمان آوردهاید! یهود و نصارى را دوستان خود نگیرید؛ آنها دوستان و هوادار یکدیگرند و هر که از شما آنها را به دوستی گیرد از آنهاست﴾. «مائده».
بنابراین یک مسلمان هرگز محبت کفار را در قلب ندارد و از آنها بیزار است و حاضر نمیشود که از آنها تقلید کند چرا که تقلید کردن نشانهی دوست داشتن است.
و کسیکه از روشهای اعیاد کفار و مجوس تقلید میکند مثلا در اعیادان شرکت میکند یا بدلیل محبتش به یک شخصیت مشهور سعی میکند تا پوشش و آرایش ظاهریش را شبیه وی بکند، این خود نشانهی دوست داشتن کفار است که شرعی نیست.
تنها غربت و تمایل ما به کفار باید این باشد که آنها را به دین اسلام و توحید دعوت نماییم تا رستگار شوند.
نه آنکه دعوت به اسلام را رها کنیم و در عوض طرز راه رفتن و پوشش و مد آرایش و لباس و رسم و رسومات غیره را از آنها بگیریم.
واخرالدعواناان الحمدالله.