شبهه: کشتن مخصوص مرتدی است که محارب با اسلام باشد.

می‌گویند کشتن مخصوص مرتدی است که محارب با اسلام باشد به دلیل این فرموده: «التارک لدینه».

پاسخ: ۱- این فرموده مخصوص فقط افراد محارب نیست بلکه محارب بودن تنها صفتی از صفات مرتدین است، و ممکن است شخصی مرتد شود اما محارب نباشد و یا شخصی مرتد باشد و محارب هم باشد.

۲- سپس باید بدانیم که دلیل بر کشتن مرتدین فقط این فرموده نیست، بلکه چندین دلیل و عمل پیامبر صلی الله علیه وسلم و صحابه بر کشتن مرتدین وجود دارد.

۳- صحابه قبل از اینکه با مانعین زکات قتال بکنند، تکفیرشان کرده بودند و آنان هنوز در آن زمان که محارب نبودند، دستور به کشتنشان داده شد. همانطور که امام بخاری و مسلم رحمهما الله آورده اند که: از ابو هریره روایت است که گفت: «لَمَّا تُوُفِّیَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم وَکَانَ أَبُو بَکْرٍ ، وَکَفَرَ مَنْ کَفَرَ مِنَ الْعَرَبِ، فَقَالَ عُمَرُ : کَیْفَ تُقَاتِلُ النَّاسَ؟ وَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم:«أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى یَقُولُوا: لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، فَمَنْ قَالَهَا فَقَدْ عَصَمَ مِنِّی مَالَهُ وَنَفْسَهُ إِلاَّ بِحَقِّهِ، وَحِسَابُهُ عَلَى اللَّهِ» فَقَالَ: وَاللَّهِ لأُقَاتِلَنَّ مَنْ فَرَّقَ بَیْنَ الصَّلاهِ وَالزَّکَاهِ، فَإِنَّ الزَّکَاهَ حَقُّ الْمَالِ، وَاللَّهِ لَوْ مَنَعُونِی عَنَاقًا کَانُوا یُؤَدُّونَهَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ع لَقَاتَلْتُهُمْ عَلَى مَنْعِهَا. قَالَ عُمَرُ : فَوَاللَّهِ مَا هُوَ إِلاَّ أَنْ قَدْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَ أَبِی بَکْرٍ t لِلْقِتَالِ، فَعَرَفْتُ أَنَّهُ الْحَقُّ».[۱]

ترجمه: «ابوهریره می‌گوید: هنگامی که رسول الله صلی الله علیه وسلم وفات نمود و ابوبکر روی کار آمد و بعضی از قبایل عرب مرتد شدند (و ابوبکر قصد جهاد با مانعین زکات نمود)، عمر گفت: چگونه با آنان جهاد می‌کنی؟ در حالی که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: « به من امر شده است تا زمانی با مردم بجنگم که لا اله الا الله نگفته باشند. و کسی که شهادت بیاورد، جان و مالش در امان خواهد بود، مگر به حق آن، و حسابش با خدا خواهد بود». ابوبکر گفت: سوگند به خدا، با کسانی که بین نماز و زکات فرق قائل شوند، جهاد خواهم کرد؛ زیرا زکات، حق مال است. به خدا سوگند، اگر از دادن بزغاله ای سرباز زنند، در حالی که آنرا در زمان رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌دادند، با آنها خواهم جنگید. عمر می‌گوید: به خدا سوگند، وقتی دیدم که خداوند به ابوبکر در این مورد، انشراح صدر عنایت فرموده است، به حقانیت موقف او پی بردم».

با این حدیث مشخص می‌گردد که قبل از اینکه مرتدین محارب شوند، تکفیر شدند و کشتن آنان قبل از محاربه‌ی آنان محقق شده و از این رو قبل از محاربه هم تکفیر شده اند.

[۱]. صحیح البخاری ۹/۹۳-ح ۷۲۸۴

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …