شبهه شیعه در مورد اسناد بخاری (۲)

دارمی در سنن خود میگوید:«قحط اهل المدینه قحطا شدیدا فشکوا الی عائشه فقالت:انظروا قبر النبی صلی الله علیه و سلم فاجعلوا منه کووا الی السماء حتی لایکون بینه و بین السماء سقف قال:ففعلوا فمطرنا مطرا حتی نبت العشب و سمنت الابل حتی تفتقتمن الشحم فسمی عام عام الفتق»سنن دارمی ج۱ ص۲۲۷
«مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند پس به عایشه شکایت بردند.عایشه گفت:به قبر رسول خدا رو بیاورید و پنچره هایی از آن به آسمان بگشایید به طوری که بین قبر آنحضرت و آسمان سقفی نباشد.راوی گوید:مردم همین کار را انجام دادند پس باران فراوانی بارید.تا جایی که گیاهان رویید و شترها آنقدر چاق شدند که از شدت چربی ترک برداشتند.به حدی که آن سال را سال ترک نامیدند»
پاسخ:
این روایت نیز ضعیف است.
خلاصه ی حکم محدث بزرگ شیخ آلبانی در باره ی روایت چنین است:
الراوی: أبو الجوزاء أوس بن عبدالله الأزدی المحدث:الألبانی – المصدر: تخریج مشکاه المصابیح – الصفحه أو الرقم: ۵۸۹۴
خلاصه حکم المحدث: إسناده ضعیف
الراوی: أوس بن عبدالله المحدث:الألبانی – المصدر: أحکام الجنائز – الصفحه أو الرقم: ۳۳۵
خلاصه حکم المحدث: لا یصح
الراوی: أوس بن عبدالله المحدث:الألبانی – المصدر: التوسل – الصفحه أو الرقم: ۱۲۶
خلاصه حکم المحدث: ضعیف الإسناد موقوف
همانطور که دیده میشود این روایت ضعیف و غیر صحیح موقوف است یعنی به عایشه نسبت داده شده
سند روایت چنین است:
حدثنا أبو النعمان ثنا سعید بن زید ثنا عمرو بن مالک النکری حدثنا أبو الجوزاء أوس بن عبد الله قال قحط أهل المدینه قحطا شدیدا فشکوا…
راوی اول:
۱- ابو نعمان( محمد بن الفضل معروف به عارم).
در رواه التذهبین رقم ۶۲۲۶ آمده است:
رتبته عند ابن حجر : ثقه ثبت تغیر فى آخر عمره . در آخر عمرش حافظه اش تغییر کرد
رتبته عند الذهبی : الحافظ ، تغیر قبل موته فما حدث. قبل از فوتش تغییر کرد.
و قال النسائى : کان أحد الثقات قبل أن یختلط .یکی از ثقات بود قبل از اینکه مغزش تغییر کند.
و قال البخارى : تغیر فى آخر عمره .بخاری میگوید در آخر عمرش تغییر کرد
و قال ابن حبان : اختلط فى آخر عمره و تغیر حتى کان لا یدرى ما یحدث به ، فوقع فى حدیثه المناکیر الکثیره ، فیجب التنکب عن حدیثه فیما رواه المتأخرون ، فإن لم یعلم هذا من هذا ترک الکل و لا یحتج بشىء منها .
در آخر عمرش حافظه اش تغییر کرد تا حدی که نمیدانست چه میگوید و در حدیث هایش مناکیر پدید آمد .
راوی دوم
۲- سعید بن زید
در جرح سعید آمده است:
قال أبو حاتم ، والنسائی ، والبیهقی: لیس بالقوی قوی نیست. معجم الجرح والتعدیل ص ۶۵
وقال الدارقطنی ، وابن حزم ضعیف . الجرح والتعدیل عند ابن حزم الظاهری ص ۱۱۸
وقال البزار : لین. سستی دارد.
وقال الجوزجانی : سمعتهم یضعفون أحادیث فلیس بحجه. شندیم که ضعیفش میدانند . حجت نیست
وقال ابن حبان : کان یخطئ فی الاخبار ویهم حتى لا یحتج به إذا انفرد. در اخبار خطا میکند و توهم دارد و اگر خبری را تنهایی نقل کند خبرش حجت نیست.
وذکره ابن الجوزی فی کتاب والضعفاء والمتروکین ، وذکره الذهبی فی المغنى فی الضعفاء .
ابن جوزی در کتاب ضعفا و متروکین اسمش را آورده و ذهبی هم در المغنی او را ضعیف میداند.
راوی سوم:
۳-عمرو بن مالک النکری
ذکره ابن حبان فی الثقات وقال : یغرب ویخطئ. اسمش را در ثقات ذکر کرده و میگوید غریب الحدیث و خطا دارد. ص ۴۸۷ / ۸
قال ابن عدی فی الکامل وقال : منکر الحدیث عن الثقات ویسرق الحدیث سمعت أبا یعلى یقول عمرو بن مالک النکری کان ضعیفا. ص ۱۵۰ / ۵
ابن عدی میگوید از ثقات منکر الحدیث است و حدیث میدزدد و شنیدم که ابا یعلی میگفت عمرو بن مالک ضعیف است
وقال محمد بن طاهر المقدسی : ضعیف جداً ذخیره الحافظ ص ۱۹۹۱ / ۴
همچنین انقطاع بین عایشه رضی الله عنها و ابی الجوزاء وجود دارد
خود ابو الجوزاء هم مورد بحث است.
اسم او اوس بن عبد الله الربیعی البصری است و بخاری در تاریخ الکبیر میگوید: فی إسناده نظر. تاریخ کبیر ص ۱۶ / ۲
پس این روایت نیز صحیح نبوده است و نمیتوان به آن استدلال کرد و حجت شود و الحمد لله.
مجاهد دین

 

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …