شبهه رافضی درباره نسب عمرو بن العاص رضی الله عنه(۲)

همچنین در طبقات کبری ابن سعد نیز، جریر بن عثمان از عبد الرحمن بن ابی عوف روایت دارد، برای مثال:

أَخْبَرَنَا یَزِیدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ: أَخْبَرَنَا جَرِیرُ بْنُ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَوْفٍ الْجُرَشِیِّ

نام کتاب : الطبقات الکبرى ط العلمیه نویسنده : ابن سعد    جلد : ۷  صفحه : ۳۰۹ .

http://lib.efatwa.ir/40237/7/309/

 

قَالَ أَبُو الْیَمَانِ عَنْ جَرِیرِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ ابْنِ أبی عَوْفٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مِخْمَرٍ…

 نام کتاب : الطبقات الکبرى ط العلمیه نویسنده : ابن سعد    جلد : ۷  صفحه : ۳۱۳

http://lib.efatwa.ir/40237/7/313/

 

أُخْبِرْتُ عَنْ أَبِی الْیَمَانِ الْحِمْصِیِّ عَنْ جَرِیرِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ ابْنِ أَبِی عَوْفٍ….

نام کتاب : الطبقات الکبرى ط العلمیه نویسنده : ابن سعد    جلد : ۷  صفحه : ۲۹۳

http://lib.efatwa.ir/40237/7/293

 

و در طبقات کبری نیز  روایت مورد بحث ما،  از جریر بن عثمان آمده است

در لینک زیر روایت مذکور را در متمم طبقات کبری  مشاهده کنید:

http://shamela.ws/browse.php/book-1689/page-216

و به علت شهرت و شناخته شده بودن حریز بن عثمان که ناصبی هم هست، در بعضی چاپ های جدید و کتاب های نوشته شده بعد از آنها، جریر بن عثمان تبدیل به حریز بن عثمان شده است و این اشتباهی در نسخه برادری بوده که بسیاری از محققان کتاب ها نیز در پاورقی به تصحیف این مورد اشاره کرده اند.

 

اما جایگاه جریر بن عثمان:

در  نزد اهل سنت ایشان، مجهول است:

در این لینک معلومات این راوی را مشاهده کنید:

https://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=13581

در نزد تشیع:  ایشان از اصحاب امام صادق هستند

در این لینک :

http://www.almilani.com/%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84/2098

ابن حجر عسقلانی در ترجمه جریر بن عثمان چنین می نویسد:

[۴۱۷] “ز- جریر” بن عثمان من أهل المدینه ذکره أبو عمرو الکشی فی رجال الشیعه من الرواه عن جعفر الصادق رحمه الله تعالى وقال کان فقیها صالحا أعرف الناس بالمواریث قلت وهذا شدید الالتباس بحریز بن عثمان الرحبی المخرج له فی الصحیح ذاک بالمهمله وله ثم الزای وهذا کالجاده وذاک ناصبی وهذا رافضی.

ترجمه: جریر بن عثمان اهل مدینه، کِشی او را در رجال شیعه ذکر کرده و از جعفر صادق رحمه الله روایت کرده و کشی گفته: او فقیه و صالح و از همه بیشتر به علم مواریث آگاه بود. می گویم (ابن حجر) : و این شخص بسیار شدید الالتباس است با حزیر بن عثمان رحبی که در صحیح روایت دارد؛ این یکی (حزیر) ناصبی است و آن یکی (جریر) رافضی.

نام کتاب : لسان المیزان نویسنده : ابن حجر العسقلانی    جلد : ۲  صفحه : ۱۰۳ .

http://lib.efatwa.ir/40424/2/103

 

 پس روایتی که در آن طعنه به نسب عمرو بن عاص رضی الله عنه زده شده است، ضعیف است و  در سند آن، راوی رافضی وجود دارد و بدون شک این اکاذیب تنها از دست روافض بر می آید و هیچ گاه حسن بن علی و خود علی بن ابی طالب، دشمنی شان با عمرو بن عاص بر سر دین و یا اینکه یکی از طرفین دیگری را کافر بداند نبوده است؛ بلکه تنها بر سر قصاص خون سیدنا عثمان رضی الله عنه اختلاف کرده اند.

 اما همانطور که قبلا نیز گفتم، روافض چه در آن زمان چه در این زمان، عامل اصلی فتنه و آشوب و روشن کردن جنگ و پخش چرندیات و اکاذیب بوده و هستند و خواهند بود؛ پس ما نیز اکاذیب روافض را بر ملا کرده و مکرشان را برای همگان روشن می کنیم و محبت و احترام به اصحاب رضی الله عنهم را واجب شرعی می دانیم.

 

با تشکر: مجاهد دین

مقاله پیشنهادی

فواید مطالعه

۱- دور شدن وسوسه‌ها و غم واندوه. ۲- پرهیز از فرو رفتن در کارهای بیخود …