منکرین معجزه، میگویند: معجزات، مخالف با قانون قدرت هستند و هیچ چیز مخالف با قانون قدرت واقع نمیشود!.
پاسخ: در جواب باید گفت که این ادعای قانونمندی از چه ناحیهای به تثبیت رسیده است و بوسیله کدام قانون حکم صادر میکنید و میگویید مخالف با قانون قدرت است!!
ملزم هستید بیان کنید وکیل مدافع کدام قانون هستید و آن قانون چه نوعیتی دارد و چه اساسنامهای برای آن دارید؟ انسانی که سرا پا نسیان و فراموشی است چطور میتواند قدرت غیرمحدود خداوند را در قانونی که مدون و ساخته و پرداخته خود اوست بیان کند!! قانون قدرت، نام آن محسوساتی است که ما آن را مشاهده میکنیم دایره معلومات انسان از چند محسوسات بیرون نیست؛ علاوه بر این، هر روز ما چیزهای عجیب مشاهده میکنیم آیا همه اینها مخالف با قدرت است یک نگاهی به عالم عناصر، عالم بصائر، عالم مرکبات، عالم نباتات، عالم حیوانات و بعد از همه به عالم انسان بیندازید هر طبقهای مجموعه عجایب و غرایب درست شده اگر فرض کنیم حیوانات با قصور درکی که دارند عجایبی که انسانها انجام میدهند را به مسخره بگیرند و بگویند: این کارهای انسانی مخالف با قوانین قدرت است، آیا این تمسخر حیوانات دارای ارزش است؟! همان نسبتی که عالم حیوان نسبت به عالم انسان دارد همان نسبت در میان عالم جسمانی و عالم روحانی است همانطور که کرشمههای عالم انسانی از عالم حیوانی بیشتر است همینطور کرشمههای عالم روحانی از کرشمههای عالم انسانی بیشتر است.
ثانیاً، عادت با قدرت خیلی زیاد فرق میکند مگر عموماً به فرق اینها توجه داده نمیشود؛ همانطور که در انسان دو چیز جداگانه یکی بنام قدرت و دیگری بنام عادت موجود است. قدرت انسان عامتر است رفتار همیشگی و خاص انسان را عادت مینامند و انجام دادن مخالف آن را قدرت مینامند. همینطور خداوند دارای قدرت و عادتی است اکثر و بیشتر ظهور امور مطابق با عادت مستمره میشود لیکن گاه گاهی مختلف با عادت هم کاری میکند با این همه آن کار خلاف عادت از قدرت خداوند خارج نیست اشیاء را با اسباب پیدا کردن عادت خداوند است، و گاهگاهی بدون سبب پیدا کردن قدرت خداوند است؛ بنابراین معجزات و خوارق عادت مخالف با قانون عادت هستند ولی مخالف با قانون قدرت نیستند مثلاً عادت خداوند است که از نطفه علقه و از علقه مضغه و از مضغه گوشت و بعد فرزند پیدا میکند مگر این لازم نمیآید که بدون نطفه خلق کردن فرزند خارج از قدرت خداوند است، قدرت بالاتر از عادت است و بر تمام اسباب حکمفرمایی میکند. اگر در دنیا چیزی خلاف عادت رخ دهد همه آن را میپذیرند اگر چه فرد واحدی مخبر آن باشد؛ ولی معجزات و خوارق عادت اگر چه با تواتر ثابت گردند مورد تمسخر قرار میگیرند یک دانشمند فرانسوی در کتاب المسائل الروحیه در مورد یک زن مینویسد که پستان این زن بر ران چپش بود و بچه خود را از همان پستان شیر میداد. حالا این خلاف عادت است، ولی همه آن را میپذیرند ولی هنگامیکه به معجزات میرسند میگویند: مخالف با قانون قدرت است و آن را تکذیب میکنند!!