صفت سوم: شمولیت دعوت
دعوت آنها به اسلام شامل و کامل است و همه مردم را در برمی گیرد و متوجه همه ی انسان ها است. گروه نجات یافته همان گروهی است که دعوت آن تمام بندگان خدا را در بر می گیرد و به گروه و طبقه ای خاص و افرادی مشخص اختصاص ندارد.
دعوت پیامبران نیز چنین بوده است و نیز دعوت پیامبر ما چنین بوده است. ثروتمند و فقیر، بزرگ و کوچک، طبقات اجتماعی مختلف در جامعه، نیکوکار و بدکار، آزاده و برده، بیابان نشین و شهرنشین، عرب و عجم، مردان و زنان، پیرمردان و کودکان و همه و همه را شامل می شود.
خداوند متعال می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّهً لِّلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» (سبا: ۲۸) «و (ای پیامبر!) ما تو را برای همه مردم جز بشارتدهنده و بیمدهنده نفرستادیم. و لیکن بیشتر مردم نمیدانند.»
و چنین بود که شرافتمندترین مردم بعد از رسول خدا، بلکه بعد از پیامبران، ابوبکر آن مرد آزاد عربی در کنار بلال برده حبشی و در کنار ابن عباس خردسال می نشست. رضی الله عنهم جمیعا[۱]
[۱] – صفات الطائفه المنصوره و مفاهیمها، شیخ عدنان بن محمد عرعور