سیری در زندگی امیر معاویه رضی الله عنه

امیر معاویه  از دیدگاه تابعین

مقام و منزلت ایشان را نزد تابعین از اینجا می‌توان فهمید که حضرت عمر بن عبدالعزیز در دوران خلافت خود کسی را به تنبیه بدنی مجازات نمی‌کرد اما شخصی را که به حضرت معاویه ناسزا گفته بود دستور داد تا شلاق بزنند.

حافظ ابن کثیر بیان می‌کند که شخصی از حضرت عبدالله بن مبـارک کـه از تـابعین معروف است درباره مقام حضرت معاویه جویا شد او در جواب گفت:

«من در حق کسی که پشت سر سرور دو جهان نماز خوانده و هنگامـی کـه آن حضرت «سمع الله لمن حمده» می‌گفت: او در جـواب «ربنـا لـک الحمـد» می‌گفت چه می‌توانم عرض کنم».
(اشاره است به شرف مصاحبت با رسول الله و شرکت در مناجات و عبادات آن حضرت ).

باری دیگر شخصی از عبدالله بن مبارک پرسید که معاویه  افضل است یا عمر بن عبدالعزیز؟ سائل در یک جانب سؤال خـود صحـابـی‌ای را قـرار داد کـه از سـوی بعضی،  مـورد اعتراضـات گوناگون قرار گرفته و جانب دیگر تابعـی‌ای را کـه تمـام امت به مقام بلند او اتفاق دارند. اما عبدالله بن مبارک از شنیدن این سؤال بر آشفت و گفت: نسبت میان این دو بزرگوار را می‌پرسید؟
«بخـدا قسـم! غباری کـه هنگام جهاد در رکاب پیامبر، بـر بـدن امیـر معاویه نشسته است بهتر و بالاتر از شخص عمر بن عبدالعزیز است.»

همین سؤال را از حضرت معافی بن عمران نیز پرسیدند، او نیز بر آشفت و گفت: آیـا یـک تابعـی می‌تواند بـا صحـابـی بـرابـر بـاشـد؟ حضرت معاویه  صحـابـی رسـول الله است. خـواهـرش در عقـد پیامبر بود. او وحی خداوندی را نوشته و حفاظت می‌کرد. پس چگونه یک تابعی به مقام و پایه او می‌رسد؟ و بعد از آن این حدیث را قرائت کرد. که حضرت رسول اکرم فرموده‌اند:
«لعنت خدا بر کسی باد که اصحاب و اهل بیت مرا ناسزا بگوید».

یک بار از تابعی معروف حضرت احنف بن قیس که در میان عرب به حلم و بردباری زبان زد عام و خاص قرار گرفته بود. سؤال شد که چه کسی بردبارتر است شما یا معاویه؟ در پاسخ فرمود: بخدا من نادان‌تر از شما کسی ندیده‌ام، حضرت معاویه  با وجود قدرت از حلم و بردباری کار می‌گرفت و من از ناتوانی خود بردباری را پیشه کرده ام. پس چگونه من در حلم و بردباری به پای او می‌رسم؟

@ashabmohammed
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …