سیرۀ نبوی برای تمامی مردم با وجود اختلاف در احوال، معلوم و مشخّص است و تأثیرات آن از تمامی جنبه­ها برایشان روشن است.

سیرۀ نبوی برای تمامی مردم با وجود اختلاف در احوال، معلوم و مشخّص است و تأثیرات آن از تمامی جنبه­ها برایشان روشن است.

بدون تردید این مطلب یکی از بزرگ­ترین اسرار بزرگی و جاودانگی سیرۀ رسول الله صلی الله علیه وسلم است، زیرا در صورتی سیرۀ فردی از مردم، الگو برای دیگران می­شود که روشن و معلوم و منزّه از عیوب و نواقص باشد.

و قطعاً زندگی پیامبر صلی الله علیه وسلم کاملاً در تمامی مراحل؛ از زمان ازدواج پدرشان؛ عبدالله با مادرشان؛ آمنه تا زمان وفات خودشان روشن و مشخّص است.

ما مطالب و معلومات فراوانی از دوران تولّد، کودکی، جوانی، کسب و کار ایشان پیش از نبوّت و سفرهایشان به خارج از مکّه تا زمانی که الله تعالی ایشان را به عنوان رسولی گرامی مبعوث نمود، در اختیار داریم و می‌دانیم. پس از این نیز تمامی احوال‎شان را به شکلی دقیق­تر و روشن­تر و کامل­تر می­شناسیم، به گونه­ای که سیرۀ ایشان همچون خورشید برایمان روشن است و این مسأله باعث شده که یکی از ناقدان غربی چنین اعتراف نماید: «بدون تردید محمّدr تنها فردی است که تولّد و زندگی ایشان همچون روشنی خورشید مشخّص و معلوم است».[۱]

علما سیرۀ نبوی را به طور دقیق ثبت کرده­ و جزئیّاتی که به ذهن انسان خطور نمی­کند را بیان نموده­اند!

اگر انسان فهرست یکی از کتاب­های موجود دربارۀ سیره و صفات پیامبر صلی الله علیه وسلم را بررسی نماید، این مطلب را به روشنی می­یابد.[۲]

پیامبرr از نقل و بیان اعمال خویش؛ حتّی کارهایی که در خانه انجام می­شد، سر باز نمی­زدند و به همین سبب، احادیث فراوانی را همسران ایشان دربارۀ سیرۀ نبوی بیان کرده­اند.

دلیلش این است که باطن رسول الله صلی الله علیه وسلم همچون ظاهر ایشان و تاریکی شب پیامبرr همانند روشنی روزشان بود و در نتیجه، سیرۀ پیامبر صلی الله علیه وسلم از زمان تولّد تا هنگام وفات، روشن و مشخّص است.

[۱]– نک: مقدّمۀ کتاب: حدائق الأنوار ومطالع الأسرار، ج ۱، صص ۴۰- ۴۱٫

[۲]– الرّساله المحمّدیّه، سیّد سلیمان ندوی، صص ۱۰۲- ۱۰۴٫

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …