الحمدلله و صلی الله و سلم و بارک
علی رسول الله و علی آله و صحبه ؛
سوگند خوردن به غیر الله شرک متعلق
به توحید الوهیت است ،
زیـرا در آن ، شخـص یــا چیــزی غیـر از
خداوند از طریق سوگنـد خوردن بـه آن
مـورد تعظـیـم قــرار می گیـرد و یگـانـه
دانستن خداوند در تعظیم و بزرگداشت
یکی از حقوق توحیـد الوهیت است لذا
فردی کــه بر غیر الله سوگنـد می خورد
اگــر آن چیـز یـا شخص را در بــزرگی و
عظمــت همانند الـلـه سبـحابـه وتــعـالى
بـدانـد بــه اتـفـاق عـلمای اسلام مرتکب
شرک اکـبر شده و از دایـره اسلام خارج
می گردد اما اگـر آن شخص یـا چیــز را
مانـنـد خداوند متعال مورد تعظیم قرار
نـدهـد مرتڪب شرڪ اصغر شده است.
زیــرا از عبـدالله بن عـمـر رضی الله عنه
روایت شده است
رسول الله ﷺ فرمود:
هر فردی که به غیر از الله سوگند بخورد
بدون شڪ مرتڪب ڪفر یا شرڪ شده
است.
مسند امام احمد (۵۳۵۲)
سنن ترمذی (۱۵۳۵) و ابوداود (۳۲۵۱)
و در روایت امام احمد و ابوداود با لفظ
(فقد اشرک)به معنی (بدون شکــ مرتکب
شرک شده است) وارد شده است.
حکـم کردن به غیر از احکام خداوند هم
بـا توحید ربوبـیـت منافات دارد و هم با
توحیـد الوهیـت بطوریکه قانونگذاری و
صدور احکـامی مخالف بـا حکم خداوند
شرک در ربوبیت محسوب مـےشود،
زیرا خداوند می فرماید :
{اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ
دُونِ اللَّهِ}.
آنها(مشرکان) در حلال و حرام و احکام
دینی علمای دینی و کشیشان خود را به
جای الـلـه بـه خدایی گرفتند.(التوبه۳۱)
اما اطاعت کردن از آن قوانین و پیروی
نمودن از احڪام مخالف حکـم خداوند
“شرک در الوهیت” به شمار مےرود،
زیرا خداوند می فرماید:
{أَمْ لَهُمْ شُرَکَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مـِنَ الـدِّینِ
مَا لَمْ یَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ}.
یا اینڪه مشرڪان معبودانی دارند کـه
بدون اجازه الله برای شان دین و آیینی
مقرر ایجاد کرده اند. ( الشوری/۲۱ )
به طور کلی مواردی که با توحید ربوبیت
و الوهیت منافات دارند بنابر درجه ای که
دارند حکم شان تغییر می باید بطوریکــه
برخـی از آن ها شرڪ اڪبر هستند مانند
اعتقاد بـه آفریننده ای غیر از الله کـه این
اعتقاد شرڪ اڪبر در تــوحیـد ربـوبـیـت
محسوب مےشود و یا انجام دادن عبادتی
برای غیر الله ( از قبیل بـه فریـاد خواندن
پیامبران و صالحان و … و قربانی کردن
برای قبور پیامبران و صالحان و جن ها
و نذر دادن برای آنها و…) که شرک اکبر
در توحید الوهیت به شمار میرود و انسان
را از دایــره اسلام خارج می کنـد و برخی
از شرڪ هـا شـرڪ اصـغـر هــسـتـنـد ڪه
وسـیـله ها و راه های مو اصـلاتــی شرڪ
اڪبــر می باشند.
شیخ دکتر خالد بن عبدالله المصلح