سوال عهد و پیمانی که الله عزوجل از فرزندان آدم گرفته،کدام است؟

جواب: عهد و پیمانی که الله عزوجل از انسان¬ها گرفته، این است که (تنها) خداوند متعال را عبادت کنند و چیزی را با او شریک قرار ندهند.
الله متعال می فرماید: «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ ۱۷۲ أَوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أَشْرَکَ آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَکُنَّا ذُرِّیَّهً مِّن بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِکُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ ۱۷۳» [الأعراف:۱۷۲-۱۷۳] «و (به یاد بیاور) هنگامی‌که پروردگارت از پشت‌های فرزندان آدم، ذریۀ آنها را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت (و فرمود:) «آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری، (هستی) گواهی می‌دهیم. و (این گواهی بدین خاطر بود که مبادا) در روز قیامت بگویید: ما از این، بی‌خبر بودیم. یا (مبادا) بگویید: پدران‌مان، از پیش شرک آورده بودند و ما هم فرزندانی بعد از آنها بودیم، آیا ما را به آنچه باطل گرایان انجام دادند، نابود (و  مجازات) می‌کنی؟».
 پس بر مبنای عهد و پیمانی که با الله عزوجل بستید، بندگان الله باشید و از اینکه چیزی را با او شریک قرار دهید، برحذر باشید، چرا که در روز قیامت، هرگز الله عزوجل عذر کسی را که به خاطر جهل و نادانی و غفلت یا پیروی باطل از پدران و اجداد و شیوخ عذر آورد، نمی¬پذیرد، چرا که این موارد نزد الله عزوجل عذر نیستند.
از انس بن مالک روایت است که رسول الله  فرمودند: «یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لِأَهْوَنِ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا یَوْمَ القِیَامَهِ: لَوْ أَنَّ لَکَ مَا فِی الأَرْضِ مِنْ شَیْءٍ أَکُنْتَ تَفْتَدِی بِهِ؟»: «خداوند متعال در روز قیامت از میان دوزخیان به کسی که کمترین عذاب را دارد می¬گوید: اگر هر آنچه در زمین است از آنِ تو می¬بود، آیا آنها را (برای رهایی از عذاب) می¬پرداختی؟» پس آن شخص می¬گوید: بله (چنین می¬کردم)؛ خداوند متعال (در پاسخ وی) می¬فرماید: «أَرَدْتُ مِنْکَ أَهْوَنَ مِنْ هَذَا، وَأَنْتَ فِی صُلْبِ آدَمَ: أَنْ لاَ تُشْرِکَ بِی شَیْئًا، فَأَبَیْتَ إِلَّا أَنْ تُشْرِکَ بِی»: «چون تو در صلب آدم بودی، کمتر از این را از تو خواستم و آن اینکه: چیزی را شریک من قرار ندهی، اما تو ابا کردی و نپذیرفته و شرک ورزیدی».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …