سنت نمازهای نافله در شبانه‌ روز

۱- سنتهای راتبه : رسول_الله علیه الصلاه و السلام می‌فرماید:

«هر بنده مسلمانی که غیر از نمازهای فرض، دوازده رکعت در شبانه‌ روز نماز بخواند خداوند برایش در بهشت خانه‌ ای می‌سازد، یا در بهشت برایش خانه‌ ای ساخته می‌شود». (رواه مسلم).

دوازده رکعت بدین قرار است:
۴ رکعت قبل از نماز ظهر و ۲ رکعت بعد از نماز ظهر، ۲ رکعت بعد از نماز مغرب، و ۲ رکعت بعد از نماز عشاء و ۲ رکعت قبل از نماز صبح.

۲- نماز (ضحی) چاشت: ثوابش معادل ۳۶۰ صدقه می‌باشد زیرا بدن انسان متشکل از ۳۶۰ استخوان و مفصل می‌باشد، و در هر روز بر هر کدام از این استخوان ها و مفصل ها یک صدقه واجب است و سبحان_الله گفتن صدقه است، و امر به معروف صدقه است و نهی از منکر صدقه است، و بجای همه اینها دو رکعت نماز ضحی (چاشت) کفایت می‌کند تا بدین صورت شکر این نعمتها را بجا آورده باشد .

وقت نماز ضحی :  ۱۵ دقیقه بعد از طلوع آفتاب وقت آن آغاز می‌شود و ۱۵ دقیقه قبل از نماز ظهر وقت آن به پایان می رسد .
بهترین وقت ادای آن: هنگام شدت گرمی خورشید است.
تعداد رکعت‌های آن : کمترین آن دو رکعت است و حداکثر آن ۸ رکعت، و گفته شده محدود نیست.

۳- نماز سنت عصر: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «رحمت خداوند بر بنده ای باد که قبل از نماز عصر چهار رکعت نماز سنت بخواند». (رواه أبوداود والترمذی).
۴- سنت عشاء: رسول الله علیه الصلاه و السلام می فرماید: «میان هر دو اذان (اذان و اقامه) نماز است، میان هر دو اذان نماز است، میان هر دو اذان نماز است در بار سوم فرمود: «برای کسی که بخواهد». (متفق علیه).

بارک الله فیکم و جزاکم الله خیرا
والله تعالی اعلم
i

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …