سلف صالح بهترین الگو (۲)

سیدنا علی رضی الله عنه فرمودند:
«همانا بهترین چیزى که انسان‏ها می ‏توانند با آن به الله سبحان نزدیک شوند، ایمان به الله و ایمان به پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم ،و جهاد در راه الله است، که جهاد قلّه بلند اسلام، و یکتا دانستن الله بر اساس فطرت انسانى است. بر پاداشتن نماز آیین ملّت اسلام، و پرداختن زکات تکلیف واجب الهى، و روزه ماه رمضان، سپرى برابر عذاب الهى است، و حج و عمره، نابود کننده فقر و شستشو دهنده گناهان است. و صله رحم مایه فزونى مال و طول عمر، و صدقه ‏هاى پنهانى نابود کننده گناهان است، و صدقه آشکارا، مرگ‏هاى ناگهانى و زشت را باز می دارد و نیکوکارى، از ذلّت و خوارى نگه می دارد، به یاد الله باشید که نیکوترین ذکر است، و آنچه پرهیزکاران را وعده دادند آرزو کنید که وعده الله راست‏ ترین وعده‏ هاست، از راه و رسم پیامبرتان پیروى کنید که بهترین راهنماى هدایت است، رفتارتان را با روش پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم تطبیق دهید که هدایت کننده‏ ترین روش‏هاست».
[نهج البلاغه/خطبه ۱۱۰]

نکته ای بسیار مهم:
سیدنا علی-رضی الله عنه- در این سخنانش بهترین وسیله ها را برای نزدیکتر شدن به الله متعال نام بُرد، اما خبری از توسل به صالحین فوت شده (انبیاء، امامان، اولیاء) نبود، واقعاً چه دلیلی داشت که نام نبرده است.

جوابش واضح می باشد:
زیرا سیدنا علی رضی الله عنه می دانستند واسطه و شفیع قرار دادن صالحین فوت شده بین بنده و الله متعال شرک است و مخالف توحید و یکتاپرستی می باشد.

برو ای گدای مسکین در خانه خدا زن
که علی همیشه میزد در خانه خدا را

مقاله پیشنهادی

تعداد تابعین:

تعداد تابعین بسیار زیادند و امکان محصور کردن آن‌ها به تعداد مشخصی وجود ندارد، و …