سلفیت در کتاب های نسب شناسی

سمعانی (متوفای ۵۶۲) در الانساب (۳/۲۷۳) می­ گوید: «سلفی به فتح سین و لام و حرف فاء انتساب به سلف است و بر مبنای آنچه من شنیدم کسانی هستند که به مذهب­ سلف خود را نسبت می­ دهند.»

سمعانی در کتابش «الانساب (۱/۱۳۶)» می­ گوید: «سلفی انتساب به اثر است یعنی حدیث و طلب آن و پیروی از آن.»

ابن اثیر (متوفای ۶۳۰) به دنبال سخن سمعانی می­ گوید: «و گروهی با آن شناخته می­ شوند.»

و اولین ابیات مشهور «الألفیَّه الحدیثیَّه» از حافظ عراقی (متوفای ۸۰۶ه) چنین است:

«یقولُ راجی ربِّهِ المُقْتَدِرِ عبدُالرحیم بنُ الحُسَین الأثری»

امیدوار به پروردگار مقتدر، عبدالرحیم ین حسین اثری می­ گوید:»

حافظ سخاوی (متوفای ۹۰۲هـ) در «فتح المغیث» (۱/۳) در شرح نسبتِ اثری در این بیت می­ گوید: «آن انتساب به حدیث است و گروهی بدان منسوب هستند و انتساب به آن برای کسانی که در این زمینه تصنیف می­ کنند بسیار نیکو است.»

دیدگاه علمای معاصر در انتساب به سلف:

امام عبدالعزیز بن باز رحمه­ الله

از ایشان سوال شد: نظرتان در مورد کسی که سلفی و اثری خوانده می­ شود چیست؟ آیا این انتساب تایید و تزکیه است؟

شیخ در پاسخ می­ گوید: اگر واقعا سلفی یا اثری باشد مشکلی در این نسبت نیست چنانکه سلف می­ گفتند: فلانی سلفی است، فلانی اثری است. و این نیز تزکیه و تایید است.»[۱] 

براستی الله متعال با این دعوت مبارک بر این سرزمین­ها منت نهاد و این دعوت، دعوت سلفی است. اما دشمنان الله این دعوت را بد جلوه داده و می­ گویند: وهابی­های بدعتگزار  چنین و چنان کردند… که این افراد از سه گروه خارج نیستند یا جاهل هستند و یا اینکه از جاهلی تقلید می­ کنند و یا اینکه پیرو هوی و هوس خود بوده و آگاهانه نافرمانی خدا می­ کنند؛ اینان دشمنان دعوت سلفی هستند که یا جاهل است و یا مقلد جاهلی است و در غیر این صورت هواپرستی است که نسبت به هوی و هوس خود تعصب دارد و خواهان برآورده کردن هوای خود می­باشد و خواستار راضی کردن مردم بر حسب آنچه می­خورد و می ­نوشد و هوی و هوس وی می­ طلبد، می­باشد. از خداوند متعال عافیت و سالم ماندن از این امور را مسالت داریم.»

و در وصیت خود به برخی از طلاب می­ گوید: «توصیه می­ کنم به دانشگاه اسلامی مدینه منوره بپیوندید؛ چراکه آن دانشگاهی سلفی است که به طلاب خود عقیده اهل سنت و جماعت را می­ آموزد.»[۲]

 

[۱] – سخنرانی ضبط شده با عنوان: “حق المسلم”، در ۱۶/۱/۱۴۱۳ در طائف.

[۲] – فتاوی شیخ بن باز، (۱/۹۸)

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …