سلفِ صالح مبتنی بر قرآن و سنت مناظره می­ کردند

 غیلان نزد عمر بن عبدالعزیز آمد و در مورد قضا و قدر سخن می­ راند؛ عمر بن عبدالعزیز: به وی گفت: وای بر تو ای غیلان! این چه خبری است که از تو به من رسیده است؟  گفت: ای امیر المؤمنین، گوش کن ببین چه می­ گویم. گفت: بگو. غیلان برای تأیید نظریه­ خود آیات ابتدای سوره ­ی انسان را، خواند: {إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا}: (ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس!)[۱]. عمر بن عبدالعزیز گفت: وای برتو! جریان را از اینجا می ­گیری و ابتدایِ آفرینش آدم را رها می ­کنی؟ سپس این آیه را: {وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَهً}: (یاد آور آن زمانی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: به یقین در زمین جانشینی قرار می ­دهم)[۲]. تا آیه ­ی: {أَلَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ}: (آیا به شما نگفتم که من یقیناً نهانِ آسمان ­ها و زمین را می­ دانم، و به آن­چه شما آشکار می ­کنید و به آن­چه پنهان می ­دارید، دانایم؟)[۳]. عمر می ­خواست اصل و مبدأ را به او یاد آورد. و این­که الله  انسان را آفریده است و اعمالش را پدید می­ آورد؛ و این کار با مسئولیت پذیری انسان منافاتی ندارد. غیلان گفت: ای امیر مؤمنان به الله قسم گمراه نزد تو آمدم و هدایتم کردی؛ کور بودم و بینایم نمودی؛ نمی­ دانستم و مرا آموزاندی. به الله سوگند که دیگر در مورد قضا و قدر سخن نخواهم گفت. اما بعد از وفات عمر بن عبدالعزیز غیلان عهد خود را شکست. او را نزد هشام آوردند و این آیه را برایش تلاوت نمود: {إیاک نعبد و ایاک نستعین}: (فقط تو را می ­پرستیم و تنها از تو یاری می ­جوییم). هشام از او پرسید: بر چه کاری از الله یاری جستی؟ بر کاری که در دست الله است و تو جز آن چاره­ ای نداری، یا در کاری در اختیار خود توست؟ سپس دستور داد و گردنش را زدند[۴].

[۱]  انسان / ۳٫

[۲]  بقره / ۳۰٫

[۳]  بقره / ۳۳٫

[۴]  منهج علماء الحدیث و السنه فی اصول الدین، اثر مصطفی حلمی، دار الدعوه الإسکندریه (ص ۴۵ – ۴۶)، که از کتاب التنبیه و الرد علی أهل الأهواء و البدع،  نوشته­ی ملطی (ص ۱۶۸) و از کتاب السنه امام احمد : دار السلفیه بمکه المکرمه سال ۱۳۴۹هـ، ج ۲ / (ص ۱۲۷)، نقل نموده است.

مقاله پیشنهادی

تعداد تابعین:

تعداد تابعین بسیار زیادند و امکان محصور کردن آن‌ها به تعداد مشخصی وجود ندارد، و …