سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۹۵)

اتفاقات سال هشتم هجری

غزوه ی فتح مکه ۷

۵۱۰- رسول الله ﷺ کلید دار کعبه یعنی عثمان بن طلحه رضی الله عنه را فراخواند وبه او دستور دادند که درِ کعبه را باز کند.
۵۱۱- وقتی عثمان بن طلحه در کعبه را باز کرد، رسول الله ﷺ به عمر بن الخطاب رضی الله عنه دستور دادند تصاویری که در آن آویزان است را از بین ببرد.
۵۱۲- پس از ورود رسول الله ﷺ به همراه بلال بن رباح و اسامه بن زید رضی الله عنهما در داخل کعبه، درِ کعبه پشت سر آنها بسته شد. ایشان مدتی طولانی در آن جا ماندند.
۵۱۳- کعبه در آن زمان ۶ ستون داشت، رسول الله ﷺ یک ستون در سمت چپ و دو ستون در سمت راست و سه ستون در پشت سرشان قرار داد، و دو رکعت نماز خواندند.
۵۱۴- آنگاه از کعبه بیرون آمدند، و برای اهل مکه که به خاطر ایشان جمع شده بودند، خطبه ی عظیمی ایراد فرمودند، و در آن به حمد و ثنای پروردگار پرداختند.
۵۱۵- سپس فرمودند: “ای قریشیان، فکر می کنید من با شما چه خواهم کرد”. گفتند: به خوبی رفتار می کنی، برادری بزرگوار و پسر برادری بزرگوار هستی.
۵۱۶- رسول الله ﷺ فرمودند: “همان چیزی را به شما می گویم که یوسف به برادرانش گفت: (لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ: یعنی: امروز هیچ سرزنشی بر شما نیست) بروید که شما آزادید”.
۵۱۷- رسول الله ﷺ در مسجد نشست، و کلید کعبه در دستشان بود که علی بن ابی طالب رضی الله عنه گفت: ای رسول الله کلید داری و نوشاندن آب به حجاج را به ما بسپار.
۵۱۸- رسول الله ﷺ فرمودند: “عثمان بن طلحه رضی الله عنه کجاست”؟ وقتی عثمان آمد فرمودند: “ای فرزندان ابو طلحه کلید کعبه را برای همیشه تحویل بگیرید. جز ظالم کس دیگری آن را از شما نمی ستاند”.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …