سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۹۳)

اتفاقات سال هشتم هجری

غزوه ی فتح مکه ۵

۴۹۹- ابو سفیان اهل مکه را جمع کرد و سخن پیامبر ﷺ را به گوش آنان رساند، و به آنها گفت کسی توانایی رویارویی با او را ندارد، و هر کس از خانه اش بیرون بیاید راه نجاتی نخواهد داشت.
۵۰۰- اینجا بود که رسول الله ﷺ دستور ورود به مکه را دادند وبه یارانشان فرمودند: “با هیچ کسی جنگ نکنید مگر با کسی که با شما جنگ کند”. ایشان اصحابشان را از کشتن زنان وکودکان نهی فرمودند.
۵۰۱- آنگاه پیامبر ﷺ از بالای مکه از محلی به نام کَداء در گردانی سبز زنگ به مکه وارد شدند که مصادف با روز جمعه ۱۹ رمضان سال ۸ هجری بود. آن روز، روز بزرگی برای مسلمانان به حساب می آمد.
۵۰۲- رسول الله ﷺ سوار بر شترشان قَصْواء و در حالیکه سوره ی فتح را با صدای بلند تلاوت می فرمودند، در کمال تواضع و فروتنی در برابر پروردگار وارد مکه شدند، پروردگاری که ایشان را با این فتح بزرگ، گرامی داشته بود.
۵۰۳- مردم اهل مکه نیز از داخل خانه هایشان این منظر با شکوه را نظاره می کردند.
۵۰۴- سپس در منطقه ی خَیف خیمه ای به دستور رسول الله ﷺ برای ایشان بر پا شد، ام هانئ بنت عبد المطلب نزد ایشان آمد و از ایشان اجازه ملاقات خواست. رسول الله ﷺ فرمود: “خوش آمدی ام هانئ”.
۵۰۵- ام هانئ به پیامبر ﷺ گفت: ای رسول الله من فلانی و فلانی –دو نفر از نزدیکانش- را پناه داده ام. رسول الله ﷺ نیز فرمودند: “ما هم هر کسی را که تو پناه داده ای پناه می دهیم”. (متفق علیه)

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …