سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۷۵)

اتفاقات سال هفتم هجری

غزوه خَیْبر ۱:

۳۹۴- در محرم سال ۷ هجری غزوه ی معروف خیبر اتفاق افتاد. در خیبر کسی جز یهود سکونت نداشت. خیبر مرکز تصمیم گیری علیه مسلمانان بود.
۳۹۵- یهودیان خیبر کسانی بودند که در غزوه ی احزاب، گروهها را برای جنگ با مدینه جمع کردند و آنان را علیه مسلمانان شوراندند. خیبر در حقیقت محل فتنه انگیزی علیه مسلمانان بود.
۳۹۶- الله عزوجل در قرآن کریم وعده ی فتح خیبر را به پیامبرش ﷺ داد و در سوره ی فتح فرمود: (وَعَدَکُمُ اللَّهُ مَغَانِمَ کَثِیرَهً تَأْخُذُونَهَا) یعنی: الله غنیمت های بسیاری را به شما وعده داده است، که آن را به دست می آورید.
۳۹۷- خیبر غنیمتی خاص برای اهل حُدَیْبِیَه رضی الله عنهم بود. رسول الله ﷺ دستور دادند که هیچ کس با ایشان خارج نشود مگر کسانی که در حُدَیْبِیَه حضور داشته اند، که تعدادشان ۱۴۰۰ نفر بود.
• غزوه خَیْبر ۲:
۳۹۸- رسول الله ﷺ با لشکرشان به سوی خیبر حرکت کردند، وقتی به خیبر رسیدند یهودیان خیبر آنها را دیدند و ترسیدند. قلعه هایشان را بستند و فریاد می زدند: محمد ولشکرش.
۳۹۹- وقتی رسول الله ﷺ ترسشان را دیدند فریاد زدند: “الله أکبر، خیبر ویران گردید. ما وقتی به سرزمین قومی وارد شویم آنروز برای آن قوم، بامداد بدی خواهد بود.
۴۰۰- محاصره ی خیبر شروع شد وشدت گرفت، و قهرمانی های صحابه و حملات آنان دشمن را در هم می کوبید.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …