سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۱۲۲)

اتفاقات سال دهم هجری

حجه الوداع ۳

۶۷۰- وقتی رسول الله ﷺ از خطبه شان در عرفه فارغ گشتند، نماز ظهر و عصر را قصر و جمع نمودند، و بین این دو نماز، نماز دیگری نخواندند.
۶۷۱- آنگاه رسول الله ﷺ بر شترشان قصواء سوار شدند تا اینکه به موقف رسیدند، در آنجا رو به قبله کردند، و همچنان ایستاده به دعا و تضرع مشغول شدند تا اینکه خورشید غروب کرد.
۶۷۲- رسول الله ﷺ به مردم گفتند که برترین دعاها، دعای روز عرفه است. وقتی ایشان در عرفه بودند این فرموده ی الله عزوجل بر ایشان نازل شد: (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینً)، یعنی: امروز دینتان را بر شما کامل کردم، و نعمتم را بر شما تمام کردم، و اسلام را به عنوان دین برای شما پسندیدم.
۶۷۳- وقتی خورشید به طور کامل غروب کرد رسول الله ﷺ از عرفه به سوی مزدلفه حرکت کردند.
۶۷۴- رسول الله ﷺ مغرب و عشاء را قصر خواندند، سپس تا هنگام نماز صبح خوابیدند. آنگاه برای ادای نماز صبح برخاستند و نماز صبح را خواندند. آن روز، روز عید قربان و روز حج اکبر بود.
۶۷۵- در آن روز، رسول الله ﷺ بر شترشان قصواء سوار شدند، و رو به قبله نمودند و به درگاه الله دعا کردند، و الله أکبر و لا إله إلا الله می گفتند، و او را به یگانگی یاد می کردند، تا اینکه هوا کاملًا روشن شد.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …