سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۱۰۴)

اتفاقات سال هشتم هجری

غزوه ی حُنَیْن ۱۰ (غزوه ی طائف):
۵۶۱- غزوه ی طائف در حقیقت ادامه ی غزوه ی حنین بود، زیرا بیشتر فراریان هَوازِن که از حنین فرار کرده بودند به طائف پناه برده بودند.
۵۶۲- رسول الله ﷺ به طائف آمدند و آن را محاصره کردند؛ و محاصره شدت گرفت ولی به خاطر استحکام قلعه های طائف امیدی برای فتح طائف نبود.
۵۶۳- رسول الله ﷺ در خواب دیدند که به ایشان اجازه ی فتح طائف داده نشد؛ ایشان هم مردم را از خواب خود با خبر نمودند.
۵۶۴- آنگاه منادی رسول الله ﷺ دستور حرکت از طائف و رها نمودن آن را داد. مسلمانان گفتند: ای رسول خدا نفرینشان کن، رسول الله ﷺ فرمودند: “یا الله ثقیف را هدایت کن و آن را بیاور”.
۵۶۵- رسول الله ﷺ طائف را به طرف جِعْرانه ترک کردند، در راه سُراقه بن مالک رضی الله عنه با ایشان ملاقات نمود ودر محضر رسول الله ﷺ اسلامش را آشکار کرد.

غزوه ی حُنَیْن ۱۱ (توزیع غنایم):
۵۶۶- نبی گرامی ﷺ به جِعرانه رسیدند و به توزیع غنایم حنین پرداختند و به رؤسای عرب همچون ابو سفیان و عُیینه بن حِصن ۱۰۰ شتر دادند.
۵۶۷- ایشان به رؤسای عرب این هدیه بزرگ را دادند تا دلهایشان را به دست آوردند، و اسلام در دلهایشان محکم تر گردد، زیرا هنوز در اسلامشان ضعف وجود داشت.
۵۶۸- پیامبر اکرم ﷺ غنایم را بین همه ی مردم تقسیم کردند به جز انصار که هیچ چیزی از غنایم را به آنان ندادند. ایشان ﷺ در بخشش غنایم عرب را بر انصار ترجیح دادند.

 

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …