سلسله مطالب برخورد و رفتار پیامبر صلی الله علیه وسلم با خانواده و نزدیکان و اطرافیانش (۲۷)

از گوش دادن همسرش در روز عید به غنا (سرود) مباح ممانعت نمی ورزید صلی الله علیه وسلم:

از عایشه روایت است که گفت:
«دَخَلَ عَلَیَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَعِنْدِی جَارِیَتَانِ تُغَنِّیَانِ بِغِنَاءِ بُعَاثَ فَاضْطَجَعَ عَلَى الْفِرَاشِ وَحَوَّلَ وَجْهَهُ وَدَخَلَ أَبُو بَکْرٍ فَانْتَهَرَنِی وَقَالَ مِزْمَارَهُ الشَّیْطَانِ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم-َ فَأَقْبَلَ عَلَیْهِ رَسُولُ اللَّهِ -عَلَیْهِ السَّلَام فَقَالَ دَعْهُمَا فَلَمَّا غَفَلَ غَمَزْتُهُمَا فَخَرَجَتَا وَکَانَ یَوْمَ عِیدٍ»[بخاری: ۹۵۰؛ ومسلم: ۸۹۲].
(رسول الله صلی اله علیه وسلم نزدم آمد در حالی که دو دختر بچه سرود حنگ بعاث می خواندند، پس بر رختخواب دراز کشید و صورت خود را برگرداند، ابو بکر وارد شد و مرا نهیب داد و گفت: صدای شیطان نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم رو به او کرد و فرمود: آن دو را به حال خودشان بگذار، وقتی (ابوبکر) مشغول شد به آن دو اشاره کردم و رفتند، و آن روز عید بود).

ابن حجر رحمه الله می گوید: «و در این حدیث فواید متعددی است: مشروعیت فراخی برای همسر در روز عید با انواع مسائلی که آنان را خوشحال می کند، و خستگی عبادت را از بدن دور می کند….و برداشت می شود که با زن باید مهربان بود و محبت او را جلب نمود» .
پیامبر صلی الله علیه وسلم در زمان های خوشحالی مانند اعیاد و ازدواج به آنان اجازه می داد دف بزنند، و همراه آن این سرودها، و همانند آن را بخوانند.

و زمانی که سرزمین فارس و روم فتح شد؛ صحابه چیزی که اهل فارس و روم به آن عادت کرده لودند را مشاهده کردند، که سرود را با الحانی موزون همانند موسیقی می خوانند، و اشعارشان محرمات مانند شرابها، و عکس های زیبا که هوای نفس را به هیجان می آورد را توصیف می کند، و آن هم با آلات لهو و موسیقی همراه است، پس همه آن را انکار کرده و از آن نهی کردند، و در مورد آن سخت گرفتند.
و این دلالت می هد که آنان فهمیدند آوازی که پیامبر صلی الله علیه وسلم برای اصحابش اجازه دادند با این آواز تفاوت داشت، و آلات آن نیز فرق می کرد، و پیامبر تنها چیزی را اجازه دادند که عرب در عهد ایشان آن را می شناختند.
اما سرود خاندن غیر عربها با آلات مختلفشان: مشمول این اجازه و رخصت نمی شود، زیرا بین آن دو فرق بسیاری است که بر هیچ عاقلی پوشیده نیست؛ چون سرود غیر عرب ها با آن ابزارشان هوا را به هیجان می آورد، و طبع آدمی را تغییر می دهد، و به گناهان فرا می خواند، و آن افسون زنا است.
و سرود عربها که رخصت داده شده بطور کلی هیچ کدام از این مفاسد را در بر ندارد. هر کس یکی از این دو را بر دیگری قیاس گیرد؛ بیگمان که در زشت ترین خطاها واقع شده است، و با وجود تفاوت و فرق بین اصل و فرق میان آن دو قیاس گرفته است، پس قیاس او فاسد ترین قیاس ها است، و دورترین آنها از صواب .

سرگرمی که پیامبر صلی الله علیه وسلم اجازه داده همسرش به آن گوش کند، سرگرمی و خوشحالی مباح است.
و روش پیامبر صلی الله علیه وسلم با همسرش تا اینجا خلاصه نمی شود، بلکه دختر بچه هایی نزد عایشه می آمدند، و با او بازی می کردند، و رسول الله صلی الله علیه وسلم هرگز با آن میهمانان برخورد (و بد اخلاقی) نکرد.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …