سلسله مطالب برخورد و رفتار پیامبر صلی الله علیه وسلم با خانواده و نزدیکان و اطرافیانش (۲)

جهت اول: نمونه هایی از زندگی مشترک پیامبر صلی الله علیه وسلم.
پیامبر صلی الله علیه وسلم یازده همسر داشتند، و آنها عبارت اند از: خدیجه دختر خویلد، عایشه دختر ابو بکر، حفصه دختر عمر، سوده دختر زمعه عامری، زینت دختر جحش اسدی، زینت دختر خزیمه هلالی، ام سلمه هند دختر ابی امیه مخزومی، ام حبیبه رمله دختر ابو سفیان اموی، و میمونه دختر حارث هلالی، و جویریه دختر حارث مصطلقی، و صفیه دختر حیی نضیری رضی الله عنهن.

هنگام وفات رسول الله صلی الله علیه وسلم نه نفر از آنان در نکاحش بودند، و خدیجه دختر خویلد، و زینب دخترر خزیمه رضی الله عنهما قبل از ایشان وفات نمودند.

رسول الله صلی الله علیه وسلم با همسران پاک خویش زندگی بسیار خوشبخت و پاکی را داشتند، که تطبیق عملی و دقیق سخن الله متعال است: {وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ} {النساء: ۱۹}. (و با آنان بطور شایسته رفتار کنید)، و المعروف کلمه ای است که هر کردار و گفتار و اخلاق والایی را در بر می گیرد.

و پیامبر صلی الله علیه وسلم بهترین مردم در رفتار با همسرانش بود، چرا اینگونه نباشد در حالی که فرموده است: «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لأَهْلِهِ ، وَأَنَا خَیْرُکُمْ لأَهْلِی» [ترمذی (۳۸۹۵) از عایشه رضی الله عنها روایت کرده است، و آلبانی در صحیح الجامع (۳۳۱۴) تصحیح کرده است].
(بهترین شما کسی است که با اهل و خانواده ی خودش بهتر باشد، من بهترین شما با اهل و خانواده ی خودم هستم)، رسول الله صلی الله علیه وسلم در معاشرت با همسرانش بسیار نرم خو بود، و بسیار خوب با آنان رفتار می کرد، و این در زندگی ایشان صلی الله علیه وسلم- با آنان واضح و آشکار است.

اگر مردم در تعامل با همسرانشان به پیامبر صلی الله علیه وسلم اقتدا می کردند، بسیاری از مشکلات زندگی مشترک که امروزه با آن مواجه هستیم بر طرف می شد.
انسان بسیار تعجب می کند از کثرت مشکلات زندگی های مشترک که در خانواده ها و خانه ها مشاهده می کند و می شنود و می خواند، آمارها نشان می دهد که میانگین طلاق در جهان اسلام به اندازه ی خطرناکی رسیده است، و این میانگین همچنان بالا می رود؛ آماری که (سال ۱۴۳۰ هـ.ق) از وزارت عدل در سعودی بدست آمده نشان می دهد که حالات طلاق به نسبت حالات ازدواج (۲۱%) افزایش یافته است، و از جهت حالات (طلاق) ریاض به نسبت سایر مناطق این کشور در صدر قرار دارد .
و بخاطر مشکلات زندگی مشترک، و کثرت حالات طلاق نیاز داریم که بررسی کنیم زندگی در خانه نبوت چگونه بود، و رفتار رسول الله صلی الله علیه وسلم با همسرانش چگونه بود، و چگونه در مورد آنان بردبار بود، از برخی اشتباهات آنان می گذشت؛ در (زندگی) رسول الله صلی الله علیه وسلم برای ما سرمشق نیکویی است.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …