بهترین دلیل ما برای تایید امهات المومنین سوره احزاب آیه تخییر هست…!!!
که زنان پیامبر خدا و رسول و آخرت رو قبول کردند
تخییر یعنی اختیار در اینکه همسر پیامبر باقی بمونن یا اینکه مهریه شونو بگیرین و طلاق بگیرند و همسران پیامبر خدا و رسول و آخرت رو قبول کردند.
{یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاهَ الدُّنْیا وَ زینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَ أُسَرِّحْکُنَّ سَراحاً جَمیلاً (۲۸) وَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَهَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْکُنَّ أَجْراً عَظیما} (۲۹).
سوره مبارکه احزاب
و در حدیثی موثق در الکافی هم آمده که به خاطر مکانت سیده عایشه تخییر انجام شده است
و فی الموثق عن محمد بن مسلم، عن أبی عبد الله علیه السلام فی الرجل إذا خیر امرأته فقال إنما الخیره لنا لیس لأحد، و إنما خیر رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم لمکان عائشه فاخترن الله و رسوله و لم یکن لهن أن یخترن غیر رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم.
روضه المتقین، المجلسی الاول، ج ۹، ص ۱۲۴؛ تاریخ وفات مؤلف: ۱۰۷۰ ه ق ؛زبان: عربى ، تعداد جلد: ۱۴ ، ناشر: مؤسسه فرهنگى اسلامى کوشانپور ، مکان چاپ: قم.
علامه محمد باقر مجلسی دوم، ضمن موثق دانستن حدیث، در شرح «لمکان عائشه» می نویسد
أی إنما لم یطلقهن ابتداء بل خیرهن، لأنه صلى الله علیه و آله کان یحب عائشه لحسنها و جمالها، و کان یعلم أنهن لا یخترن غیره صلى الله علیه و آله لحرمه الأزواج علیهن و لغیرها من الأسباب، أو أن السبب الأعظم فی هذه القضیه کان سوء معاشره عائشه و قله احترامها له صلى الله علیه و آله، و یحتمل أن یکون المراد
مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج۲۱، ص ۲۳۳لمؤلف: الشیخ محمّد باقر بن محمّد تقی ال مجلسی ؛ الناشر: دار الکتب الإسلامیّه ؛ المطبعه: مروی ؛ الطبعه: ٢ ؛ ،تاریخ النشر : ١۴٠۴ هـ.ق.
یعنی:
پیامبر صلی الله علیه و آله در ابتدای امر همسرانش را طلاق نداد بلکه آنان را اختیار داد، زیرا آنحضرت صلی الله علیه و آله عائشه را به خاطر زیبایی و جمالش دوست میداشت و میدانست که آنان به جز آنحضرت به سبب حرمت ازدواجشان و دلایل دیگر، یا اینکه به سبب بزرگتری که در این قضیه بوده و آن بد رفتاری عائشه و بی احترامی او نسبت به آنحضرت صلی الله علیه و آله بوده است و احتمال دارد مراد همین باشد
آقای مجلسی در اینجا دو احتمال را بیان کرده؛ اول اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم سیده عائشه رضی الله عنها را به خاطر زیبایی (!) دوست داشته است ؛ و دوم اینکه سیده عائشه رضی الله عنها با پیامبر صلی الله علیه و سلم بدرفتار بوده لذا قضیه ی تخییر ازواج آنحضرت مطرح شده است.
که البته این احتمال به دور است چراکه ممکن نیست پیامبر صلی الله علیه و سلم همسرش با وی بد رفتار و بی احترام بوده باشد با این وجود تخیر را به خاطر او انجام داده باشد در حالی که در آیه ی تخییر تصریح شده است که هر یک از زنان آنحضرت که خواهان زندگی دنیایی و زینت آن هستند جدایی را بپذیرند و اگر خواهان خداوند و رسولش و آخرت هستند پس بر همسر بودن پیامبر صلی الله علیه و سلم باقی بمانند. و سیده عائشه و سایر همسران آنحضرت خدا و رسولش را انتخاب کردند.
همانطور که در احادیث وارد شده است
همسران پیامبر صلی الله علیه و سلم خدا و رسولش را اختیار کردند و طلاقی واقع نشده است
من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۱۷ ؛ المؤلف: أبی جعفر محمّد بن علی بن الحسین بن بابویه القمّی [ الشیخ الصدوق ] ؛ المحقق: علی اکبر الغفّاری ؛ الناشر: جماعه المدرّسین فی الحوزه العلمیه ؛ الطبعه: ٢
همچنین بنگرید به
الکافی للکلینی، ج ۶، ص ۱۳۶ ح ۲٫
تهذیب الاحکام للطوسی، ج ۸، ص ۸۸ ح ۲۱۹٫
از این جهت است که برخی از علمای شیعه همچون آقای فیض کاشانی در معنی عبارت «لمکان عائشه» می گوید
معنى آخر لا نفهمه و العلم عند اللَّه ثم عند ققائله.
الوافی، ج۲۳، ص ۱۱۳۳ ؛ نویسنده: فیض کاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى ؛ تاریخ وفات مؤلف: ۱۰۹۱ ق ؛ زبان: عربى ؛ تعداد جلد: ۲۶ ؛ ناشر: کتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه السلام و مکان چاپ: اصفهان ؛ سال چاپ: ۱۴۰۶ ق.
یعنی:
برای آن معنای دیگری است که ما آن رانمی فهمیم و علم آن نزد خداوند و سپس گوینده ی آن است.