سلسله دفاعیات از ام المومنین عایشه ی صدیقه و پاسخ به شبهات حول ایشان (۱۴)

شبهه ی سایت های شیعه و مقلدان اینترنتیشان:
چرا عایشه گفت هیچ آیه ای از قرآن در حق خاندان ما نازل نشده است؟

پـــاســــــخ

ابتدا باید گفت که شیعه و مخالفین روایتی را که در این باره برای ادعای خود می آورند قیچی می کنند. چون ام المومنین می گوید
مگر آیاتی که خداوند عذر مرا فرو فرستاده است.

که در قسمت آخر مقاله متن روایت را ارائه خواهد شد.

اما خب برگردیم بر سر سوال
که پس چرا عایشه چنین حرفی زد

می گوییم در مقابل حرف مروان این را گفت که داشت یک آیه را به آنها نسبت می داد. در این جا حرف مروان را رد کرد و با تواضع تمام جواب اورا داد و گفت: هیچ آیه قرآن در حق خاندان ما نازل نشده
دقت کنید نگفته در حق من و یا زنهای پیامبر و به این معنی نیست که آیه ای در مورد شخص عایشه و زنهای رسول الله نازل نشده باشد. گرچه عایشه گفت مگر آیاتی که خداوند عذر مرا فرو فرستاده است.

از جریان واقعه معلوم می شود که منظور مروان خاندان ابو بکر بود و حرف عایشه هم در مقابل حرف مروان بود. مسلم است در مورد خاندان ابو بکر آیه ای نازل نشده است و فقط در مورد شخص ابو بکر و عایشه نازل شده است.
این میتواند سوره نور باشد که برائت ایشان را در مورد تهمت ناحق نازل کرد میتواند ۱۴۴ عمران باشد که خداوند اشتباه ایشان و حفصه را باز گو کرد و دست آنها را گرفت و راهنمائی نمود. میتواند سوره ۳۳ احزاب باشد که گفت: و در خانه‌های خود بمانید و همچون دوران جاهلیّت نخستین  ظاهر نشوید و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید و خدا و رسولش را اطاعت کنید خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما خاندان دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.در این آیه هشدار داد که همچون زن های دوران جاهلیت خود آرای نکنند و از طرف دیگر دلیلش را گفت که می خواهد از هر پلیدی و گناه آنها را دور کند
متن حدیث در بخاری این است : یوسف ماهک گفت: مروان بن حکم از طرف معاویه حاکم حجاز بود پس در سر منبر و درخطبه ذکر خیری از یزید بن معاویه کرد و از مردم خواست تا با او بعد از معاویه با یزید بیعت کنند عبدالرحمن بن ابوبکر ( پسر حضرت ابوبکر ) به او اعتراض کرد و سخنی به اعتراض گفت !فرماندار گفت :بگیریدش!
او فرار کرد و رفت اتاق خواهرش ( ام المومنین عایشه) داخل شد جرات نکردند حرمت خانه را بشکنند و بر او دست نیافتند پس مروان از بالای منبر پیامبر (بدروغ گفت ) :این عبدالرحمن ابن ابوبکر همان کسی است که در باره او ین آیه نازل شده : {وَالَّذِی قَالَ لِوَالِدَیهِ أُفٍّ لَّکُمَا أَتَعِدَانِنِی أَنْ أُخْرَجَ وَقَدْ خَلَتْ الْقُرُونُ مِن قَبْلِی وَهُمَا یسْتَغِیثَانِ اللَّهَ وَیلَکَ آمِنْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَیقُولُ مَا هَذَا إِلَّا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ} ﴿۱۷﴾ الاحقاف.
و آن کس که به پدر و مادر خود گوید اف بر شما آیا به من وعده مى‏دهید که زنده خواهم شد و حال آنکه پیش از من نسلها سپرى [و نابود] شدند و آن دو به [درگاه] خدا زارى مى‏کنند واى بر تو ایمان بیاور وعده [و تهدید] خدا حق است و[لى پسر] پاسخ مى‏دهد اینها جز افسانه‏ هاى گذشتگان نیست (۱۷)

و عایشه از داخل خانه پیامبر صلی الله علیه وسلم و از پشت پرده گفت: هیچ آیه قرآن در حق خاندان ما نازل نشده مگر آیاتی که خداوند عذر مرا فرو فرستاده است.
متن عربی روایت بخاری…

عَنْ یُوسُفَ بْنِ مَاهَکَ ، قَالَ : کَانَ مَرْوَانُ عَلَى الْحِجَازِ اسْتَعْمَلَهُ مُعَاوِیَهُ ، فَخَطَبَ ، فَجَعَلَ یَذْکُرُ یَزِیدَ بْنَ مُعَاوِیَهَ لِکَیْ یُبَایَعَ لَهُ بَعْدَ أَبِیهِ ، فَقَالَ لَهُ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِی بَکْرٍ شَیْئًا ، فَقَالَ : خُذُوهُ ، فَدَخَلَ بَیْتَ عَائِشَهَ ، فَلَمْ یَقْدِرُوا ، فَقَالَ مَرْوَانُ : إِنَّ هَذَا الَّذِی أَنْزَلَ اللَّهُ فِیهِ وَالَّذِی قَالَ لِوَالِدَیْهِ أُفٍّ لَکُمَا أَتَعِدَانِنِی سوره الأحقاف آیه ۱۷ ، فَقَالَتْ عَائِشَهُ مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ : ” مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِینَا شَیْئًا مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ عُذْرِی.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw