سلسله خانه ی مسلمان – فنون و مهارت های خانواده ی مسلمان

افراد خانواده ی مسلمان لازم است از انواع مهارت های خانه داری که به سود آنهاست و ثمره ی آن برای تک تک اعضای خانواده مفید است، سررشته داشته باشند. تردیدی نیست که مهارت ها و فنون مورد لزوم در خانه زمان، تلاش و هزینه ی بسیاری می طلبد.

این مهار ت ها و فنون را می توان از طریق تمرین و ممارست به دست آورد، البته با وجود علاقه و انگیزه ی واقعی برای فراگیری فنون مورد نظر را بر پایه ای استوار از دانش و آگاهی کافی.

از جمله اموری که باید جهت به دست آوردن مهارت های خانگی مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

– از ابتدا بهترین روش را حتی اگر دشوارترین راه باشد انتخاب نماید.
– تمرکز و تاکید بر کاری که می خواهد فراگیرد.
– برای تکرار و تمرین جهت کسب مهارت مورد نظر وقت کافی و مناسب را درنظر بگیرد.
– رسیدن به سطحی از اطمینان و برتری در کار جز با پافشاری و اراده ی قوی و چیره دستی قابل حصول نیست.

از جمله مهارت ها و فنون مهمی که برای خانه ی یک فرد مسلمان لازم است، موارد زیر می باشد:

پخت و پز: مهارت های آماده ساختن غذا از مهم ترین مهارت هایی هستند که کدبانوی خانه بدان توجه دارد و با این کار می تواند به درجات والایی دست یابد، زن خانه می تواند از ملالت و خستگی از غذاهای تکراری جلوگیری کند و البته موجب صرفه جویی و پس انداز بخش زیادی از درآمد خانواده خواهد گشت.

دستورات آشپزی نوین:
آشپزی به هشت شیوه ی متفاوت صورت می پذیرد:
۱- جوشاندن. ۲- پختن در فر (بریان).
۳- بخار پزی. ۴- لایه لایه کردن.
۵- سرخ کردن. ۶- کباب کردن.
۷- خشک کردن گداختن. ۸- پختن با فشار بخار(با استفاده از زودپز).

نظم و ترتیب در آشپزخانه:

در آشپزخانه های جدید دیوارها کاشی کاری یا حداقل با رنگ روغن رنگکاری شده اند تا به سادگی قابل شستشو باشند. شایسته است که آشپزخانه منظم و مرتب بوده، نور کافی داشته باشد؛ به این ترتیب کار در آن جا بانوی منزل را خسته نمی کند.

سعی کنید قفسه ای با ردیف های شیشه ای در آشپزخانه تعبیه نمایید تا لوازم کوچک تر بر آن قرار بگیرند و یکی دیگر را نیز برای قرار دادن ظروف فلزی در نظر بگیرید. میز غذاخوری با ورقه ای از فلز (مثلاً روی) پوشانیده شده باشد. بهتر است بر ان تکه ای از سنگ مرمر صیقل یافته باشد و پایه های متحرک زیر قسمت اثاث سنگین تر بر آن سوارشده باشد تا هنگام نظافت جابجایی آن آسانتر شده و به سهولت بتوان آن ها را سر جای خودشان قرار داد.

تهیه ی انواع شیرینیجات: کدبانوی مسلمان می تواند در این زمینه مهارت یافته و ازپس ساختن انواع شیرینی های خانگی مانند کیک، بیسکویت و … برآید.

تخلیل: از جمله مهارت هایی است که در صرفه جویی نمودن بخش زیادی از درآمد خانواده نقش مهمی دارد. می توان انواع مواد را تخلیل نمود؛ موادی همچون: شلغم، خیار، هویج، پیاز، زیتون، لیمو و فلفل.

انبارکردن: یکی از مهمترین مهارت های خانه داری است. موادی که قابل انبار نمودن می باشند: حبوبات، سبطی و گیاهان، پیاز، سیر سیب زمینی و غیره که زنان مسلمان خانه دار ما بدان ها نیاز پیدا خواهند نمود.
فریز نمودن سبزیجات: بانوی خانه می تواند به فریز کردن انواع سبزیجات اقدام نماید؛ از جمله بامیه، ملوخیه (نوعی سبزی خوراکی)، لوبیا و غیره. این کار را در مواقعی انجام دهید که فصل مناسب بوده و قیمت مواد ارزان تر باشد. مواد مزبور را در قسمت بالایی یخچال و در اندازه های مناسب برای هر وعده در کیسه هایی بگذارید. این مواد را می توانید موقع نیاز و گران تر بودن قیمت آن ها یا در فصولی که یافت نمی شوند از یخچال بیرون آورد.

کارهایی برای محافظت از لوازم منزل: مانند مراقبت از لوازم برقی و تعمیر آن ها، مراقبت از شیرهای آب و آبگذرهای مختلف و غیره.

تهیه ی موارد آسان را بیاموزد: همچون: ساختن شربت یا مرباهای مختلف یا ساختن صابون و …

ترجمه: مسعود

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …