سلسله خانه ی مسلمان – خانه ی ما زیباست

خداوند متعال نفس آدمیان را بگونه ای آفریده است که زیبایی را دوست می دارند؛ بنابراین فطرت سالم بشری با هرچه زیباست همخوانی دارد و بدان می آساید و به آن خو می گیرد. خداوند کریم جهان را با تمام زیبایی های موجود در آن آفریده است و انسان می تواند این زیبایی را در تمام آفریدگان باری تعالی ببیند که همگی به زبان حال داد از زیبایی و صنع بی مثال او می زنند.

زیبایی و جمال یکی از صفاتی است که خداوند آن را و هرکه را که بدان آراسته گردد دوست می دارد. پیامبر صلى الله علیه و سلم می فرماید: (إن الله جمیل یحب الجمال) یعنی: « خداوند زیبا است و زیبائی را دوست می دارد.» [مسلم]

مطابق تمام آنچه گفته شد، یک خانواده ی مسلمان طیبایی ظاهر و باطن را به طور همزمان دوست می دارد. یعنی زیبایی رفتار و زیبایی شکل. برای تحقق بخشیدن به این زیبایی در منزل فرد مسلمان باید برخی قواعد و اصول را رعایت نماید، که عبارتند از:

– لازمه ی زیبایی و جمال در خانه گرانقیمت بودن اسباب و لوازم آن نیست، بلکه سلیقه و نظم نیکو و رعایت هماهنگی و تناسب اثاثیه ی منزل و امکانات آن حتی در صورت ساده بودنشان حرف اول را می زند.
– صرفه جویی و میانه روی در صرف پول برای مخارج زیباسازی منزل.
– سودجستن از اشیاء طبیعت اطراف مان که خداوند به ما ارزانی داشته مثلاً کسانی که در طبیعت ساحلی سکونت دارند می توانند از صدف ها و حلزون های دریایی در اشکال زیبا را برای زینت بکاربگیرند. کسی که در محیط روستایی زندگی می کنند و در آنجا سبزه و درختان به اشکال زیبا وجود دارند می توانند از شاخه های درختان خرما و ساقه ی برخی گیاهان، سفال و دیگر موارد آثار هنری زیبایی را پدید آورند.

می توان دیوارها را بوسیله ی کاغذ دیواری یا رنگ های زیبا یا با استفاده از تزیینات چوبی یا آینه کاری تزیین نمود. همچنین پوستر مناظر طبیعی و خوشرنگی مانند: تصویر رودخانه ها، درختان، کوهستان و دریاها که بیانگر عظمت عظمت آفریدگار عزوجل هستند برای تزیین در و دیوارها مناسب می باشد. در استفاده ی از این تصاویر و پوسترها باید اندازه های دیوارها و پوسترها و مناظر طبیعی متناسب باشد.

تردیدی نیست که تصویر مناظر طبیعی به برطرف نمودن حس تنگی و محدودیت فضای منزل کمک می کند. همچنین بکارگیری آینه ها فضای محیط را دو برابر نشان می دهد و احساس وسعت و فراخی بیشتری به محیط می دهد که می توان آن ها را در رنگ ها مختلف مورد استفاده قرار داد.

می توان از پوسترهایی که حاوی مضامینی چون آیات قرآن و بعضی سخنان حکیمانه یا ادعیه و اذکار برای زیباسازی خانه سود جست و درضمن این ها یاد خداوند را در ذهن انسان زنده می کنند. مثلاً پوستر دعای ورود به منزل را نزدیک ورودی منزل و پوستر دعای خواب را در اتاق خواب نصب نمایید.

خانواده ی مسلمان باید از بکارگیری مجسمه ها برای زیباساختن منزل خودداری کند. از رسول خدا صلى الله علیه و سلم روایت می کنند که می فرماید: (إن الملائکه لا تدخل بیتًا فیه کلب، ولا صوره تماثیل) یعنی: « فرشتگان، به خانه ای که در آن سگ و یا تصویر اشخاص باشد، وارد نمی شوند.» [البخاری]

بکارگرفتن پرده ها بر پنجره های خانه بر زیبایی آن می افزاید، گذشته از آنکه از دیده شدن آن توسط نامحرم جلوگیری می کند. مهم ترین موضوعی که در استفاده از پرده در منزل باید مورد توجه قرار بگیرد هماهنگی رنگ آن با دیوارها و لوازم و اثاثیه و فرش های منزل می باشد. همچنین طریقه ی آویزان کردن و نحوه ی باز و بسته نمودن آن که باید به آسانی صورت پذیرد حائز اهمیت می باشد.
زیباسازی اتاق بچه ها ضروری است. کودک عالم خاص خود را دارد که بدان احساس شادی و کامیابی نموده و در آن احساس راحتی و استقلال نماید. هرچه قدر اتاقش پاک و باسلیق باشد بیشتر به سکون و آرامش روحی دست می یابد. بنابراین باید به آن توجه ویژه ای نمود و آن را بوسیله ی تصویر مناظر طبیعی و عکس ها ساده ای که متناسب با سن و سال کودک است زیبایی بخشیم. می توان برای زیبایی دادن به اتاق کودک از اسباب بازی هایی نیز بهره برد تا حس زیبایی خاصی را به آن جا بدهد.

آراستن و زیبایی سفره ی غذا یکی از امور مهم در خانه است. حال شکل غذاهای سر سفره و حدود و امکانات تهیه ی غذا هرچه باشد بازهم باید در بکارگیری ذوق و سلیقه در تدارک آن و دادن زیبایی و جذابیت به آن کوشش شود تا بازگوی سلیقه ی عالی فرد در تزیین آن باشد. همچنین می توانید اسباب منزلتان را با آراستن آن ها بوسیله ی گلدوزی و زردوزی نمودن روپوش ها و پارچه های موجود در هریک از اتاق های منزل زیبایی بسیار ببخشید، به جای آنکه این روپوش ها را با قیمت زیاد از بازار بخرید. این گلدوزی یا زردوزی ها را هم می توان با دست انجام داد و هم بوسیله ی چرخ گلدوزی و دیگر وسایل و شیوه های تزیین.

گلیاهان زینتی در زیبایی خانه نقش مهمی دارند و زیبایی و آرامش روحی خاصی را به اهالی خانه می بخشند. همچنین در پاکیزه نگاه داشتن هوای منزل تاثیر دارند. از گل های زیبا نیز در منزل استفاده کنید. برخی از گیاهان مخصوص سایه هستند و می توان آن ها را در داخل فضای منزل پرورش داد ولی برخی دیگر گیاهان آفتابی بوده و مناسب بالکن یا باغچه ی منازل می باشند. هنگام خرید این گیاهان باید از نحوه ی نگهداری آن ها نیز اطلاع حاصل کنید. می توانید شیشه ها یا ظروف خالی در منزل را تزیین نموده و به شکلهای زیبا و مطلوب خود درآورده و به عنوان گلدان برای پرورش گیاهان زینتی مورد استفاده قرار دهید.

ماهی های زینتی و آکواریمی در اشکال و رنگ های بدیع و زیبا، مخصوصاً با نورپردازی مناسب، از جمله مظاهر زیبایی طبیعی هستند که بر زیبای و شادابی روحیات افراد خانه می افزاید. باید حجم آکواریم با تعداد ماهی ها و نیز با فضای مکانی که قرار است به تزیین آن کمک نماید متناسب باشد. در داخل آکواریم بعضی گیاهان مخصوص را قرار دهید تا در آن رشد کرده و قارچ های آبی در میانشان بروید تا ماهی ها از آن تغذیه نمایند و علاوه بر آن که دی اکسید کربن موجود در اب ار به خود جذب می کنند و تنفس ماهی ها را راحت تر می کند. می توان حوضچه ی آکواریم را با گیاهان، سنگ ها و صدف تزیین نمود که در موقع تخم گذاری ماهی ها استفاده ی زیادی دارند.

زیبایی خانه ی مسلمان می باید که در جمال و زیبایی افراد آن بازتاب یابد. هرکدام از اعضای خانواده به زیباترین و بهترین صورت و ظاهر نمایان شوند. زن مسلمان باید بر زیبایی خود در حضور شوهرش بسیار اهتمام ورزد. خوشبختی و سعادت مرد در آن است که وقتی همسرش را تماشا می کند، شاد و خوشنودش سازد. بنابراین زیباترین چیز در خانه باید صاحبخانه، مسئول و کدبانوی آن باشد. زنان فطرتاً زیبایی و آرایش و خوشبویی را دوست می دارند. دین اسلام آنان را از این سرشت نیکو منع نمی کند تا زمانیکه در چهارچوب شرعی که پروردگار روا داشته است قرارداشته باشد. دین اسلام زنان را تشویق می کند تا برای شوهرانشان خود را بیارایند و زیبا کنند تا همچون ستاره ای درخشان در آسمان خانواده نورافشانی کنند.

مرد برای همسرش خود را زیبا می کند همانطور که خود را برایش می آراید تا میزان اهمیتی که برایش قائل است را دریابد و بداند که او خواهان رضایت و خرسندی وی است و اینگونه مهر و محبت میانشان پیوسته تر می گردد.

ترجمه: مسعود

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …