سلسله خانه ی مسلمان – خانه ی ما امن است

امنیت یکی از بزرگ ترین نعمت های خداوند منان برای بشر است. خداوند متعال بر قریشیان با این نعمت منت نهاده و این نعمت را به آنان یادآوری فرموده است تا بدین نحو امر به اطاعت و فرمانبرداری خویش را به ایشان برساند. خداوند متعال می فرماید: {فلیعبدوا رب هذا البیت. الذی أطعمهم من جوع وآمنهم من خوف} [قریش: ۳-۴] یعنی: « پس باید خداوند این خانه را بپرستند. همان [خدایى] که در گرسنگى غذایشان داد و از بیم [دشمن] آسوده‏خاطرشان کرد.» انسان با ایمان و باور خویش به خداوند باری تعالی امنیت، سلامت و اطمینان را برای خویش فراهم می آورد، چون هراندازه که ایمان فرد فزونی یابد، احساس امنیت و ثبات روحی در وی نیز به همان میزان افزایش می یابد. خداوند متعال می فرماید: {الذین آمنوا ولم یلبسوا إیمانهم بظلم أولئک لهم الأمن وهم مهتدون} [الأنعام: ۸۲] یعنی: « کسانى که ایمان آورده و ایمان خود را به شرک نیالوده‏اند آنان راست ایمنى و ایشان راه‏یافتگانند.»

از جمله مواردی که موجب پدید آمدن امنیت در منزل مسلمان می شود حمایت مرد از خانواده اش و مراقبت از درافتادنشان در انحراف و مسائل مکروه و آسیب ها و همچنین حمایت از آن ها از مواجه شدن با انواع و اقسام خطرات می باشد. بنابراین باید خانواده ی مسلمان از هرآنچه مخالف اخلاق نیکو و آداب و منش درست و بجا باشد خود را دور نگاه دارند. از انجام کارهای ناهنجار و یا گفتار ناروا چه در ارتباط با همدیگر و چه در رابطه با دیگران بپرهیزند تا خانه ی آن ها به حریمی امن و امان تبدیل شود.

خانواده ی مسلمان باید موارد چندی را مراعات نماید از جمله ی آن ها:

– امنیت بخشیدن به خانه ی مسلمان بواسطه ی خواندن بسیار دعاها، اذکار و قرائت قرآن کریم. خانه ای که در آن قرآن کریم خوانده می شود خیر و نیکی فراونان و شر و بدی اندک خواهد داشت و درعوض خانه ای که در آن قرآن خوانده نشود پر از شر و خیر و خوبی در آن اندک است.

– تکرار کردن دعای ورود به منزل؛ برای بیرون راندن شیطان از خانه و ماندگار نشدنش در منزل. دعای مذکور چنین است: (اللهم إنى أسألک خیر المولج وخیر المخرج، باسم الله ولجنا، وباسم الله خرجنا، وعلى الله ربنا توکلنا)_ یعنی: «بارالها! من نیکی درآمدن به منزل و خروج از آن را از تو خواستارم. به نام خدا به خانه در آمدیم و به نام او خارج گشتیم و بر پروردگار خویش توکل نمودیم.» [أبو داود]

– بردن نام خداوند موقع شروع غذا خوردن؛ برای ممانعت از استفاده ی شیطان از غذای خانواده.

– دعای موقع جماع، برای حمایت از نوزاد از شر شیطان، باید گفت: (باسم الله، اللهم جنبنا الشیطان، وجنب الشیطان ما رزقتنا) یعنی: « بنام خدا بار خدایا ما را و آنچه را که بما روزی دادی (فرزند) از شیطان دور بدار.» [البخاری]

– دعای واردشدن به دستشویی و خروج از آن محفوظ ماندن از شر شیاطین. دعای داخل شدن: (اللهم إنی أعوذ بک من الخبث والخبائث) یعنی: « خدایا از شر شیاطین نر وماده به توپناه می برم.» دعای خروج از آن: (غفرانک) یعنی: «[الهی به امید]آمرزش تو!» [البخاری]

– دعای موقع پوشیدن و درآوردن لباس، می گوییم: (اللهم لک الحمد أنت کسوتنیه، أسألک خیره وخیر ما صنع له، وأعوذ بک من شره، وشر ما صنع له) یعنی: « بار خدایا تو را سپاس که آن را بمن پوشانیدی از تو خیر آن و خیر آنچه را که برای آن ساخته شده می طلبم و بتو از شر آن و شر آنچه که برای آن ساخته شده پناه می برم.» [أبو داود والترمذی]

امنیت در آشپزخانه: برخی موارد را که باید در آشپزخانه مورد توجه قرار داد در این جا یادآور می شویم:

– مواظب بودن در هنگام استفاده از قوطی کنسرو بازکن، باتوجه به اینکه لبه های قوطی پس از باز شدن بسیار تیز می باشد، پس از خالی کردن محتویاتش آن را در سطل زباله بیاندازید.

– وقتی چاقو را در دست دارید آن را محکم بگیرید و بهتر است از یک تخته ی چوبی استفاده نمایید  برای آنکه اشیاء را جهت خرد کردن روی آن قرار دهید و دستتان را زخمی نکنید.

– وقتی ظرفی از جنس شیشه و مانند آن می شکند، دقت شود که تمام خرده ریزه های را جمع کرده و با استفاده از جارو و خاک انداز و یک تکه کهنه ی خیس برای جمع نمودن قطعات ریز شیشه در سطل زباله انداخته شود.

– روشن کردن کبریت قبل از باز کردن گاز اجاق، تا قبل از روشن شدن کبریت گاز در هوا پخش نشود.
– موقع روشن کردن تنور گازی قبل از روشن کردن آن درب را به مدت چند دقیقه باز بگذارد تا هرگونه گازی که در آن است خارج شود.

– کبریت مورد استفاده را پیش از آنکه از خاموش شدن و سرد بودن آن اطمینان یابید در سطل زباله نیاندازید.

– دقت و احتیاط زیاد در موقع زیرو رو نمودن خوراکی بر روی آتش، تا بخار آن دست را نسوزاند و موقع درپوش ظرف غذای داغ باید شعله را در حرارت پایین قرار داد و درپوش را با احتیاط از روی آن برداریم.

– موقع برداشتن غذاهای داغ بهتر است از یک قاب دستمال خشک برای گرفتن آن استفاده نماید؛ چون یک قاب دستمال خشک داغ شده و باعث سوختن دست می گردد.

– در هنگام نیاز به پایین آوردن چیزی از یک جای بلند، حتماً از نردبان دوطرفه و درغیراینصورت از یک چهارپایه ی محکم استفاده کرده و با احتیاط از آن بالا بروید.

– لوله های گاز و شیرگاز را بعد از فارغ شدن از استفاده ی از اجاق گاز ببندید.

– وجود کپسول آتش نشانی و یک کیسه شن در آشپزخانه ضروری است.

امنیت خانواده در موقع رفتن به مسافرت:
هرگاه سفر خانواده برای مدت چند روز یا ماه ادامه داشته باشد، باید موارد زیر را رعایت نمایند:

– در محافظت از کلیدهای منزل دقت نموده و آن را به کس دیگری جز افراد خانه ندهند، مگر به کسی که به دین و امانت داری وی اعتماد داشته باشند.

– بستن محکم پنجره های منزل.

– تمام شیرهای اصلی و فرعی آب را ببندید، مخصوصاً شیر کنتور آب منزل را.

– خالی کردن مخزن آب یا وان حمام که در آن آب وجود داشته باشد، و بستن شیرهای آن تا خانه را با خطری مواجه نسازد.

– جدا نمودن سیم برق وسایل برقی از پریز، و نیز خاموش کردن کنتور اصلی برق.

فراهم ساختن امنیت برای کودکان در منزل:

خانواده باید با رعایت موارد زیر امنیت لازم را برای کودکان خود در منزل فراهم آورد:

– قرار ندادن اشیاء شکستنی در دسترس آنان.

– قرار ندادن اشیاء برنده مانند: چاقو و قیچی در دسترس اطفال.

– دور نمودن کودکان از بازی کردن با اجاق گاز. می توان اندکی ارتفاع اجاق را بلندتر نمود تا دست کودکان به آن نرسد.

– قراردادن داروهای طبی در مکانی که از دسترس کودک به دور باشد و نگهداری از آن ها در جعبه ی کمک های اولیه ی منزل که دور از دسترس کودک می باشد.

– بهتر است در اتاق کودکان از وسایل پلاستیکی استفاده شود، چون قدرت انعطاف پذیری بیشتری دارند.
– درصورت وجود کودک در خانه از قرار دادن صندلی ها در بالکن منزل و یا جاهای بلند خودداری شود.

– تعبیه ننمودن پریزهای برق در ارتفاع پایین که کودک بتواند به آن دسترسی پیدا کند.

– احتیاط درباره ی قسمت های لخت در سیم های برق.

– واکنش به جا و به موقع در مواقع بروز خطر. وقتی افراد خانواده کمی آگاهی و مهارت و دانش واکنش صحیح را داشته باشند خطرها کاهش می پذیرند و می توان بر آن ها چیره شد.

– هنگام نشت گاز از لوله ها و خفگی جو منزل باید ابتدا به سرعت دریچه های گاز را بسته و سپس به باز کردن نزدیک ترین پنجره اقدام شود.

– هنگام نشت گاز در شب، حتی اگر محیط خیلی هم تاریک باشد از دست زدن به کلیدهای روشن و خاموش کردن لامپ های منزل خودداری کنید؛ چون روشن کردن چراغ باعث ایجاد جرقه ی الکتریکی و درنتیجه شعله ور شدن گاز نشتی و خدای ناکرده ایجاد اتش سوزی در منزل خواهد شد.

– در هنگام سرریز شدن یا انسداد مسیرهای فاضلاب احتیاط شود که آب فاضلاب به لوازم و فرش های خانه سرایت نکند.

– هنگام آتش سوزی باید به سرعت مواد ضدحریق را به آن پاشید، و برای همین همواره وجود یک کپسول آتش نشانی و یک کیسه شن در منزل بسیار ضروری است. می توان از پتو نیز برای خاموش ساختن آتش استفاده نمود، پتو را دور شیء در حال سوختن بپیچید تا از رسیدن هوا به آتش جلوگیری شود، البته درصورتی که پتو از موادی ساخته شده باشد که دیر آتش می گیرند و با شتافتن به کپسول آتش نشانی درصورتیکه کنترل حریق دشوار باشد.

جلوی درب منزل: خانه ی مسلمان حریم امنی است که کسی جز با میل و رغبت و اجازه ی ساکنان آن بدان وارد نمی شود.

ممکن است برخی افراد درب منزل وی را بزنند که کارشان یکی از موارد زیر می باشد: مأموران خواندن کنتور آب، فروشنده ی روزنامه، شیرفروش یا فروشنده ی کپسول گاز و دیگر کسانی که کارشان مورد نیاز منزل بوده  یا بازدید کننده یا گدا و مانند آن باشد. بنابراین بهتر است موارد زیر را رعایت نمود:

– در را به خوبی ببندید و آن را بازنگذارید.

– بهتر است که درب منزل چشمی داشته باشد تا بتوانید فرد مراجعه کننده را پیش از آنکه با وی سخن گفته یا به او اجازه ی ورود بدهید، بشناسید. با تعبیه ی درز کوچکی بر روی در و یا کنار آن می توان با وجود بسته بودن در از هویت فرد مراجعه کننده مطلع شد.

– کنتور برق یا آب بیرون از منزل باشد تا زن مجبور نباشد افراد مأمور خواندن کارکرد کنتور را به داخل خانه راه بدهد.

– وجود یک چراغ برای روشنایی جلوی درب منزل.

– استفاده از زنگ یا آیفون برای صحبت کردن با فرد مراجعه کننده به منزل و اطلاع از این که چه می خواهد.

– گذاشتن صندوق پست در خارج درب منزل.

– بچه ها را آگاه کنیم که در را بر روی کسی بازنکنند مگر پس از شناختن فرد و اینکه چه می خواهد.

– زن خانه می تواند با فروشندگان دوره گرد از طریق بازکردن درب خانه معامله نماید. یا اینکه فروشنده کالایش را پشت در بگذارد و بعد از آنکه زن قیمت آن را از میان در به او داد بازگردد و بعد از رفتن وی زن در را بازکرده کالایش را بردارد.

تلفن در منزل: درصورت وجود تلفن در منزل بیاد موارد زیر رعایت شود:

– هنگام پاسخ دادن به تلفن با سلام سخن را آغاز نمایید و همچنین در هنگام صحبت با کسی دیگر.

– استفاده از تلفن تنها به اندازه ی نیاز و پرهیز از مکالمات طولانی و تعریف کردن داستان و … که جای بازگو کردنشان بر روی تلفن نیست.

– برخورد با مزاحمت های تلفنی با تدبیر و شدت لازم.

ترجمه: مسعود

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …