سلسله خانه ی مسلمان – خانه ی صرفه جو

بنیاد اقتصاد خانه ی مسلمان بر پایه ی دسته ای از ارزش ها و اصولی استوار است که آن را از دیگر جوامع متمایز می سازد؛ ارزش هایی همچون:

* ایمان به اینکه هرچه دارائی است ازآن خداوند است و افراد خانواده در آن جانشین دیگران هستند. خداوند متعال مى فرماید: {آمنوا بالله ورسوله وأنفقوا مما جعلکم مستخلفین فیه} [الحدید: ۷] یعنی: « به خدا و پیامبر او ایمان آورید و از آنچه شما را در [استفاده از] آن جانشین [دیگران] کرده انفاق کنید.»

* ایمان به اینکه خداوند در رزق و روزی برخی کسان را بر برخی دیگر برتری داده است. پروردگار متعال مى فرماید: {والله فضل بعضکم على بعض فی الرزق} [النحل: ۷۱] یعنی: « و خدا بعضى از شما را در روزى بر بعضى دیگر برترى داده است.» این برتری دهی میان مردم در روزی به معنی تفاوت میان مردم در آنچه خداوند برایشان مقدر کرده می باشد و نه اینکه توانگران بر فقرا برتری داشته باشند، چرا که نزد خداوند برتری تنها بواسطه ی تقوا و کردار نیک حاصل می آید. چنانچه تنگدستان به شکیبایی و خرسندی بدانچه خداوند قسمتشان نموده آراسته گردند، منزلت عظیمی نزد خداوند خواهند داشت. رسول الله صلى الله علیه و سلم در دعاهایش می فرمود: ( اللهم إنی أعوذ بک من الکفر والفقر) یعنی: «بار الها! من از کفر و از فقر به تو پناه می جویم.» [أبو داود والنسائی وأحمد] همگی ما باید به کار و کوشش بپردازیم تا تنگدست و فقیر نباشیم.

* پایبندی به سفارش رسول صلى الله علیه و سلم درباره ی به نگاه نکردن به کسانی که از ما بالاتر هستند، آنحضرت صلى الله علیه و سلم چنین فرموده اند: (انظروا إلى من أسفل منکم ولا تنظروا إلى من هو فوقکم، فهو أجدر ألا تزدروا نعمه الله) _ یعنی: « به کسی که پایانتر از شما است، بنگرید وبه کسی ننگرید که بالاتر از شما است. این کار سزاوار تر است که نعمت خدا را کم و حقیر نشمارید!» [مسلم]

* کسب حلال، خداوند متعال مى فرماید: {یا أیها الذین آمنوا کلوا من طیبات ما رزقناکم واشکروا لله إن کنتم إیاه تعبدون} [البقره: ۱۷۲] یعنی: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید از نعمتهاى پاکیزه‏اى که روزى شما کرده‏ایم بخورید و اگر تنها او را مى‏پرستید خدا را شکر کنید.» که خداون  نیکو است و جز خوبی نمی پذیرد، خداوند متعال مى فرماید: {یا أیها الذین آمنوا أنفقوا من طیبات ما کسبتم} [البقره: ۲۶۷] یعنی: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از چیزهاى پاکیزه‏اى که به دست آورده‏اید.»

پیامبر صلى الله علیه و سلم نیز می فرماید: (إنه لا یربو لحم نبت من سحت إلا کانت النار أولى به) یعنی: «گوشتی از مال حرام نمی روید، مگر آنکه آتش بدان اولی تر باشد.» [الترمذی وأحمد] کسب حلال یکی از راه های قبولی دعا است. در حدیثی رسول الله صلى الله علیه و سلم چنین می فرماید: ( … ومطعمه حرام، ومشربه حرام، وملبسه حرام، وغذی بالحرام، فأنى یستجاب لذلک) یعنی: «… در حالیکه خوردنی اش حرام و آشامیدنی اش حرام بوده و پوشیدنی اش حرام بوده و به حرام تغذیه شده است، پس چگونه دعای چنین شخصی پذیرفته می شود.» [مسلم]

* مسئولیت مرد برای خرج و دادن نفقه، پروردگار متعال مى فرماید: {الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض وبما أنفقوا من أموالهم} [النساء: ۳۴] یعنی: « مردان سرپرست زنانند به دلیل آنکه خدا برخى از ایشان را بر برخى برترى داده و [نیز] به دلیل آنکه از اموالشان خرج مى‏کنند.» انفاق و دادن خرجی در حد وسع مالی فرد می باشد و نه بیش تر، خداوند باری تعالی متعال مى فرماید: {لینفق ذو سعه من سعته ومن قدر علیه رزقه فلینق مما آتاه الله لا یکلف الله نفسًا إلا ما آتاها سیجعل الله بعد عسر یسرًا} [الطلاق: ۷] یعنی: « بر توانگر است که از دارایى خود هزینه کند و هر که روزى او تنگ باشد باید از آنچه خدا به او داده خرج کند خدا هیچ کس را جز [به قدر] آنچه به او داده است تکلیف نمى‏کند خدا به زودى پس از دشوارى آسانى فراهم مى‏کند.» و پیامبر خدا صلى الله علیه و سلم می فرماید: (من أنفق على امرأته وولده وأهل بیته فهی صدقه) یعنی: «کسی که بر زن و فرزندان و اهل بیتش خرج کند آن صدقه است.» [الطبرانی]

* اعتدال و میانه روی در خرج و انفاق و مدیریت مسائل خانه، خداوند متعال مى فرماید: {ولا تجعل یدک مغلوله إلى عنقک ولا تبسطها کل البسط فتقعد ملومًا محسورًا} [الإسراء: ۲۹] یعنی: « و دستت را به گردنت زنجیر مکن و بسیار [هم] گشاده‏دستى منما تا ملامت‏شده و حسرت‏زده بر جاى مانى.»
حضرت ابوبکر -رضى الله عنه- می فرماید: “إنی أبغض أهل البیت الذین ینفقون رزق أیام فی یوم واحد.” یعنی: «من از اهل بیتی که رزق چند روزشان را در یک روز خرج می کنند بدم می آید.»

گویند زنی درستکار دخترش را اینگونه نصیحت می نمود: شوهرت را به چیزی که می دانی براساس شرایط موجود توان آن را ندارد مجبور مکن، و با دست خویش او را در موقیعت هایی که ناتوان و ضعیف واقع شده و تحت فشار است کمک نموده و بلندش نما، که برداشتن بار کوه ها از برداشتن سنگینی بدهی راحت تر است.

* آگاهی از تفاوت میان صرفه جویی و بخل ورزی:
انسان مسلمان از بخل و آز نهی شده است و شکی نیست که ضروریات و احتیاجات هر دوره ای با عصر و دوره های دیگر متفاوت می باشد، و احتیاجات یک خانه نیز با خانه ای دیگر فرق می کند.  به یاد داشته باشید که چیزی را جز به خاطر ضرورتی برای استفاده ی از آن خریداری نکنید.
* مرتب ساختن اولویت های خرج و مخارج در دایره ی درآمد خانواده:
بدیهی است که باید توجه اصلی به ضروریات اولیه و سپس به بهبود وضعیت موجود باشد. قطعاً باید از خرج های نامشروع پرهیز گردد؛ مثلاً بابت خرید آلات سرگرمی نامشروع، یا خرید مواد خوراکی نامشروع هزینه ننمود.
* انبار نمودن مواد ضروری و اساسی منزل بیش از اندازه ی لازم: برای آنکه ممکن است در خانه بنا به مواردی در آینده به آن ها نیاز پیدا کنید، بویژه در روزهای تنگی و فشار زندگی.
* فراهم سازی ترازنامه یا برنامه ی استفاده ی بهینه از منابع مالی خانواده: در این برنامه موارد محدود مالی را بر نیازمندی های متعدد منزل تقسیم می نمایید و هدف از آن بهر برداری هرچه بهتر از منابع مورد نظر می باشد.

از جمله مواردی که در تنظیم چنین جدولی باید مدنظر داشت، این ها می باشند:

– افراد خانواده باید از نحوه ی اتخاذ تصمیمات مناسب و حکیمانه آگاهی یابند تا به آنان در انتخاب بهترین روش جهت استفاده از اشیاء و امکانات پیرامون خویش یاری رسانده و آنان را در دست یابی به اهداف موردنظر خود و آرزوهای زندگی شان کمک کند.
– باور داشتن اهمیت مشورت در بین افراد خانواده: تکیه کردن به عملکرد شورى در بین افراد خانواده برای تثبیت و تحکیم هرچه بیشتر برنامه ی اقتصادی. مشارکت دادن افراد خانوده در تنظیم برنامه ی اقتصادی باعث می شود افراد خانواده انگیزه ی درونی و اراده ی بیشتری یافته و در موفقیت برنامه ی اقتصادی کمک نموده و همه ی آن ها در برداشتن بارسنگین رعایت و نگاهداری از آن سهیم گردند.
– تنظیم فعالیت های اداره ی منزل و ترسیم خط مشی درست برای آن جهت حل مشکلاتی که رویاروی تک تک افراد خانواده می گردد و ایجاد تعادل در میان مسئولیت فرد به نسبت خانواده و مسؤلیت خانواده به نسبت وی.

عملکرد اداره ی منزل طی پنج مرحله تکمیل می شود که از این قرار می باشند: تعیین و محدود ساختن هدف، برنامه ریزی و ترسیم خطوط و راهکارها، اجرا و تنفیذ مفاد آن ها، زمانبندی مناسب، و البته این کارها را همراه با رعایت پایبندی به بنیان های عملکرد اداره ی خانه همچون:

* ارزیابی اهمیت وقت و زمان، تلاش هر کدام از افراد خانواده در این جهت.
* مراعات کارایی و سطح توانایی افراد.
* به حساب آوردن موقعیت های دشوار و ناخوشایند.
* معین ساختن اندازه و گنجایش مسائل و مفاد برنامه و تقسیم بندی آن ها به موارد انسانی و موارد غیر انسانی.

مثلاً از جمله موارد انسانی: مهارت ها، توانایی ها، گرایش و استعداد و رویکردهای آنان.
همچنین از جمله موارد غیر انسانی: وقت و امکانات مالی، دارایی ها و تسهیلات موجود در جامعه.

برخی عوامل در مسائل مربوط به خانواده دخیل و موثر می باشند، مواردی مانند: سطح زندگی خانواده، اندازه ی بزرگی یا کوچکی منزل، محل سکونت، محله ای که در آن زندگی می کنند و دیگر موارد.

راهنمایی استفاده صحیح از مواد غذائی:

با رعایت نکات و گام های معینی می توان به نحو احسن از مواد غذایی مورد نیاز بهره برد:

– داشتن شناخت از نیکویی و شایستگی کالاها و قیمت آن ها.
– شناسایی جایگزین های اساسی کالاها؛ تا بتوان در مواقعی که کالای مورد نظر دردسترس نبوده یا قیمت آن ها بالا برود از جایگزین های آن استفاده کرد.
– نیافتادن در دام تبلیغات، با توجه به اینکه گاهی وقت ها به صورت معکوس عمل می کنند و هدف آنان تنها تحت تاثیر قرار دادن مردم برای خرید موارد غیر ضروری می باشد.
– دقت کردن در خرید مایحتاج اساسی منزل به قدر احتیاج و پرهیز از خرید بیش از مورد نیاز.
– به همراه داشتن پول کافی و متناسب با درآمد خانواده و اشیائی که در بازارهای نزدیک به منزل موجود می باشد.
– مراعات وقت شناسی مناسب برای خرید مایحتاجات؛ در برخی از فصول و زمان ها قیمت برخی کالاها پایین می آید، مثلاً می توان مقادیر زیاد گوجه فرنگی را خریداری نموده و آن را به رب گوجه تبدیل نمود، تا بتوان در اوقاتی که قیمت آن ها بالاتر می رود از آن استفاده نمود.
– خودداری از پختن مقادیر بیش از حد مورد نیاز غذا، و نیز لزومی ندارد در یک وعده ی غذایی انواع مواد خوراکی را پخت و آماده نمود.
– استفاده از باقیمانده های غذا به جای راحت ساختن خود از دست آن ها.
– از دیگر راهنمایی هایی که لازم است به آن دقت شود آن است که بخش های زیادی از میوه ها را به همراه پوستشان دور نیانداخت.
– موقع آماده ساختن غذا و آن را فقط به اندازه ی نیاز تهیه نمایید. دین اسلام ما را متوجه می سازد که لقمه خود نعمتی از جانب خداوند است که باید از آن مراقبت و نگهداری نمود. چنانچه رسول الله صلى الله علیه و سلم می فرمایند: (إذا سقطت من أحدکم اللقمه فلیمط ما کان بها من أذى، ثم لیأکلها، و لا یدعها للشیطان، فإذا فرغ فلیلعق أصابعه، فإنه لا یدرى فی أی طعامه تکون البرکه) یعنی: «هرگاه لقمه ی یکی از شما افتاد، باید آن را بگیرد و خاشاک آن را دور کند و باز آن را خورده و برای شیطان نگذارد، و چون فارغ شد، باید انگشتان خود را بلیسد، زیرا او نمی داند که در کدام بخش طعام او برکت نهاده شده است.» [مسلم] – استفاده از لوازم خانگی نشکن در هنگام پخت غذا و استفاده از لوازم قیمتی به مناسبات محدود شود.

راهنمایی استفاده ی صحیح از پوشاک و البسه:

– آشنایی بانوی خانه به کارهای دستی مانند: خیاطی و برش پارچه و لباس و گلدوزی از جمله مواردی است که به استفاده ی درست از لباس ها کمک می نماید. به صورتیکه می توان بخش زیادی از منابع مالی که برای خرید لباس های آماده صرف می شد را پس انداز نمود.
– خریدن باقی مانده های پارچه ی دکان های پارچه فروشی به قیمت ارزان و به رنگ های متفاوت برای آماده نمودن لباس های بچه گانه.
– موقع بروز پارگی یا بریدگی  در بخشی از لباس ها باید سریعاً به ترمیم آن اقدام نمود تا از نابودی کامل آن جلوگیری شود. همینطور درصورت بروز شکاف در دوخت های لباس نیز دوخت مجدد و اصلاح آن ها از هزینه نمودن جهت خرید لباس های تازه پیشگیری می کند.
– مراعات روش های درست شستشو، اتوکشی و آبکشی لباس ها؛ برای آنکه بتوان لباس ها را برای مدت طولانی محافظت نمود.
– می توان لباس های کودکان بزرگ تر را به تن کودکان کوچک تر نمود تا از صرف هزینه ی اضافی برای خرید لباس های جدید جلوگیری شود، البته به شرط رعایت جنبه های تربیتی؛ مثلاً نباید تمام لباس های برادر کوچکتر لباس های اضافی برادر بزرگتر باشد، چون این عمل بیانگر رفتار تبعیض گرایانه بین برادارن است که باعث ایجاد کینه و دشمنی بین برادران می گردد. وقتی که لباس های برادر بزرگ تر به وی داده می شود باید وی را برای قبول این لباس ها به عنوان امانت توجیه نمود. این عمل با کاشتن نهال دوستی و محبت بین براردان و توضیح این نکته خواهد بود که تبعیضی در میان نبوده و برادرش لباس های مذکور را از سر لطف و محبت به وی داده است.
راهنمایی استفاده ی درست از وسایل برقی منزل:
خداوند متعال با علم و دانش بر سر بشریت منت نهاد. از آثار این علم انواع اختراعات جدیدی است که به رفاه و راحتی زندگی انجامیده است و از صرف انرژی های بشری فراوان جلوگیری کرده است. لذا باید از وسایل برقی به خوبی محافظت و مراقبت به عمل آورده و راه درست استفاده از این دستگاه ها را آموخت. در زیر برخی دستورالعمل های کلی در این باره ذکر شده است:
– خواندن بروشور طرز استفاده که همراه وسایل می باشد.
– توجه به تمییزی و نظافت وسایل.
– استفاده ی صحیح از دستگاه ها و خودداری از تحمل کار بیش از اندازه بر آن ها.

در اینجا چند توصیه ی مفید را در مورد استفاده از برخی از دستگاه های برقی بیان می شود:

یخچال:
برای مراقبت از سلامت یخچال موارد زیر رعایت شوند:
– یخچال را در مکانی قرار دهید که از حرارت و گرما دور بوده و نیز با فاصله ی مناسب از دیوار قرار داشته باشد.
– آب نمودن زود به زود برف و یخی که در درون یخچال متراکم شده است و برای این عمل از بکار بردن چاقو و اشیاء تیز خودداری کنید؛ چرا که این عمل ممکن است باعث ایجاد سوراخ در لوله های گاز خنک کننده (گاز فریون) شده و باعث از کار افتادن موتور خنک کننده شود.
– از باز کردن درب یخچال به دفعات زیاد یا باز نگاه داشتن آن مثلاً برای نوشیدن آب یا شربت خودداری شود. بهتر است از ظروف بزرگ تر برای نوشیدن آب در خارج از یخچال استفاده شود.
– از انباشتن بیش تر از حجم مقرر اغذیه در یخچال خودداری کنید.
-هنگام مسافرت یخچال را تمییز کنید، برق آن را از پریز بیرون بکشید و درب آن را باز بگذارید.
– وارسی هرازچند گاه چارچوب آهن ربایی درب یخچال، به این ترتیب که صفحه ای را بین درب و بدنه ی یخچال قرار می دهیم و در صورت باز شدن آن به آسانی معلوم می شود که چاچوب باید عوض شود.
–  قرار دادن درجه ی خنک کنندگی یخچال بر روی درجه ی مناسب.
– چنانچه یخچال به هر دلیلی خالی باشد لزومی ندارد که روشن بماند.
– قرار دادن وضع یک تکه ذغال چوب در درون یخچال برای جذب بوهای نامطبوع آن.

ماشین لباس شویی: از جمله دستگاه هایی است که از صرف انرژی بسیار در خانه برای شستشوی لباس ها جلوگیری می نماید. بنابراین باید در مراقبت آن دقت ویژه ای اعمال شده و سعی شود به طریق درست از آن استفاده شود. از جمله مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرند:
– از سالم بودن اتصالات برقی مطمئن شوید. زیر آن پایه ی چوبی یا کائوچویی قرار دهید تا ماشین را در حین شستشو پابرجا نگهداشته و از هرنوع آسیب الکتریکی و غیره محافظت نماید.
– پس از اتمام عملیات شستشو آب داخل آن از طریق لوله ها خالی شود و آثار کف از آن به خوبی پاک شود.
– خودداری از خیساندن لباس ها در ماشین لباس شویی به مدت زیاد؛ برای آنکه املاح و صابون بر جداره های آن رسوب نموده و باعث خرده شدن آن می گردد. بهتر است لباس ها را در ظرفی دیگر بخیسانید.
– استفاده از آب داغ و پاک در شستشو.

ماشین ظرفشویی: بهتر است هنگام استفاده از این دستگاه نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

– سعی شود از آب داغ و تمییز استفاده شود.
– باقی مانده های غذا و غذاهای سوخته را از ظروف پاک نمایید قبل از آنکه آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.
– استکان ها و ظروف را با فاصله از هم قرار دهید، به گونه ای که بیشترین مقدار آب به آن ها برسد.
– قرار دادن مقدار مناسب ماده ی شوینده در دستگاه تا برای عملیات شستشو کفایت کند، برای آنکه با ریختن مقدار اندک ظروف به خوبی پاک و تمییز نخواهند شد.

اجاق گاز و گاز فر: جهت حفظ و نگهداری این وسیله موارد زیر را رعایت فرمایید:

– عدم نشت گاز، برای پیش گیری از حوادث و خطرات ناگوار؛ برای این کار از طریقه ی روشن کردن شعله های آن به خوبی آگاه شده و از سالم بودن لوله های گاز متصل به دستگاه و محکم بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید.
– هنگام خاموش شدن ناگهانی شعله از روشن نمون کبریت یا فندک خودداری نموده و ابتدا شیر گاز را ببندید و هوای آن مکان را تهویه نمایید.
– نظافت اجاق گاز، قسمت های داخلی و خارجی آن؛ برای آنکه باقی مانده ی غذا و پخت و پز باعث انسداد شعله ها نشود.

چرخ گوشت: درباره ی این وسیله موارد زیر رعایت شود:

– اگر چرخ گوشت دستی باشد باید قسمت های آن را با آب و پودر به خوبی شسته و خشک نمایید ولی چنانچه وسیله برقی باشد بهتر است به جز قسمت موتور دستگاه بقیه ی اجزا شسته شوند و البته قبل از هر چیز دستگاه را از برق خارج نمایید و قسمت موتور را تنها با یک تکه پارچه ی خیس با آب و ماده ی شوینده تمییز نمایید.
– تیغه ی دستگاه را هر از چند گاهی باید تیز نمود تا کارآیی آن بهتر شود. لازم است از روشن نگاه داشتن دستگاه به مدت زیاد و مداوم خودداری شود چون باعث گرم شدن موتور آن و احتمالاً سوختن آن گردد.
– از قرار دادن قسمت های سفت مانند استخوان به همراه گوشت خودداری کنید و همچنین از بکار بردن قاشق چوبی جهت بیرون کشاندن گوشت و برای مراقبت از سالم ماندن چرخ اجتناب نمایید.
– از بکارگیری چرخ گوشت برای مواردی که جزو کارکرد آن نمی باشند خودداری شود.

مخلوط کن: در مورد این دستگاه باید نکات زیر رعایت شوند:

– قرار دادن اندازه ی مناسب از خوراکی در درون آن .
– قرار ندادن موتور دستگاه در معرض آب و موقع شستشو به تمییز نمودن آن با یک تکه پارچه ی خیس اکتفا شود.
– دستگاه به مدت زیاد و مداوم روشن نگاه داشته نشود. برای آنکه موجب خراب شدن موتور نشود.
– سعی کنید مخلوط کن در وضعیت متعادلی قرار گرفته و در حین کارکردن به یک سمت متمایل نباشد.

دستگاه آب میوه گیری: از این دستگاه برای گرفتن آب میوه ها و رب گوجه و غیره استفاده می شود.
برای مراقبت از آن لازم است به این موارد توجه شود:

– توجه ویژه به تیغه ی دستگاه و پاک کردن و خشک نمودن آن پس از هربار استفاده.
– هنگام شستشوی دستگاه تنها قسمت فوقانی ان شسته شده و قسمت موتور آن را تنها با یک دستمال خیس تمییز نمایید برای آنکه نفوذ آب به داخل موتور آن را از کار می ازندازد.
– این دستگاه را نیز نباید به طور مداوم و به مدت زیاد روشن نگاه داشت، این عمل باعث افزایش بیش از حد درجه حرارات موتو شده و به سوختن آن می انجامد.

پنکه: از این وسیله در روزهای گرم تابستان استفاده می شود تا از گرمای شدید کاسته شود، موقع استفاده از این وسیله نیز رعایت یک سری نکات الزامی است:

– آن را از تنها از قسمت بیرونی و به وسیله ی یک تکه پارچه ی لطیف و خیس تمییز نمایید.
– درصورت کثیف شدن پره های آن می توان رویه ی خارجی را جدا نموده و پره ها را تمییز نمود.
– از قرار دادن موتور آن در معرض آب جلوگیری شود چون باعث خرابی موتور می شود.
– روغن کاری بادبزن برقی سالی یک بار توسط فرد مجرب انجام می شود.

دستگاه تهویه ی هوا: جهت محافظت از دستگاه تهویه دستورالعمل های زیر را مورد توجه قرار دهید:

– نپوشاندن رویه ی دستگاه با هر چیزی تا از عبور و مرور هوا جلوگیری نشود.
– استفاده از سیم های برق مناسب و اتصالات رقی مطمئن برای انکه بتواند کشش لازم را برای کار دستگاه فراهم آورد.
– می توان برای روفتن گرد و غبار روی آن و نظافت دستگاه از جارو برقی نیز استفاده نمود.
– صافی تصفیه ی هوا هراز چند گاهی و مطابق بروشور مربوطه بایستی تعویض شود.
– هرگاه صدای عجیب و غریبی از دستگاه بلند شود باید بلافاصله آن را از برق جدا نمود و به تعمیرکار متخصص نشان داده شود.

دستگاه جارو برقی: برای آنکه بتواند برای مدت بیشتری برای ما کار کند این نکات رعایت شوند:

– تخلیه ی کیسه ی گرد و غبار جاروبرقی زمانی که تا نصف پر شود.
– به صورت مرتب فیلتر جاروبرقی را با استفاده از یک برس نرم پاک کرده و دیگر اجزای داخلی جارو را نیز تمییز نمایید.
– لوله ی فنری جارو را درصورت از دست رفتن حالت اصلی و نرم شدن آن و یا در صورت درازتر شدن طول آن تعویض نمایید.
– جارو توسط فرد مجربی به صورت مرتب روغن کاری شود.

اتو: برای محافظت از آن بهتر موارد زیر را در نظر داشته باشید:

– اتو را با پارچه ای خیس با آب و صابون گرم تمییز نمایید و از بکارگیری پارچه یا مواد زبر دیگر در انجام این کار خودداری نمایید تا لطافت سطح آن خراب نشود.
– اتو را تا وقتی کاملاً خنک نشده است سرجایش نگذارید. آنگاه می توانید سیم آن را بدورش پیچیده و آن را بردارید.
– سیم برق دستگاه را هنگام پر کردن انبار آب اتو و یا خالی نمودن آن از پریز بیرون بکشید.
– بهتر است انبار آب اتو را با آب پاک و مقطر پر کنید. این کار از ایجاد رسوبات در داخل آن و پیش آمدن اخلال در عملکرد اتو جلوگیری نموده و سرعت تبخیر آب نیز (بدلیل وجود املاح در آن) پایین نمی آید.
– اتو را هنگام روشن بودن آن چنان قرار دهید که از نیافتادن آن اطمینان داشته باشید.
– برای جلوگیری از زنگ زدن اتو در اثر عدم استعمال آن برای مدت طولانی اتو را با لایه ای از وازلین یا پارافین چرب می کنند. می توان از یک سمباده ی نرم برای زدودن زنگ اتو استفاده کرد.

چرخ خیاطی: از جمله لوازم ضروری خانه می باشد که وجود آن در منزل توصیه می شود. جهت نگهداری هرچه بهتر از این وسیله موارد زیر را رعایت نمایید:

– پوشانیدن وسیله در مواقعی که از آن استفاده نمی کنید. همچنین باید آن را با روغن مخصوص مرتباً روغن کاری نمایید.
– روغن اضافی و گرد و غبار موجو در آن را پاک نمایید تا در حین خیاطی پارچه را خراب نکند.
– استفاده از نخ مناسب و نگاهداشتن مسیر پارچه برای تسهیل کار دوزندگی ماشین.
– استفاده از سوزن های مناسب برای انواع از پارچه.
– مراقب توازن رکاب چرخ در حین فشار دادن پا بر آن باشید (درصورتی که چرخ شما فاقد موتور باشد)، به طوریکه پاهایتان به صورت افقی بر آن قرار گیرند و پای راست کمی بر قسمت پایین سمت راست و پای چپ بر قسمت بالایی قسمت چپ قرار بگیرد. هنگام کار با چرخ خیاطی که از موتور برقی استفاده می کند نیازی به این رکاب نمی باشد و تسمه ی موتور خودش کار را انجام می دهد.

ترجمه: مسعود

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …