نسب نامهٔ نبی اکرم -صلى الله علیه وسلم- به سه بخش تقسیم میشود:
بخش اول، که مورد اتفاق قاطبهٔ سیرهنویسان و نسبشناسان است، از آن حضرت شروع میشود، و به عدنان میرسد.
بخش دوم، آنقدر مورد اختلاف فراوان است، که قابل جمع و تلفیق نیست. این بخش، از عدنان شروع میشود، و به حضرت ابراهیم -علیه السلام- میرسد. جمعی از علمای اسلام در ارتباط با این بخش از نسب نامهٔ حضرت رسول -صلى الله علیه وسلم- توقف کردهاند، و گفتهاند که بر شمردن نسبت آن حضرت و رسانیدن آن به این بخش جایز نیست؛ اما، جمعی دیگر جایز دانستهاند و این بخش را نیز به دنبال بخش نخست آوردهاند. البته، این عده از دانشمندان اسلامی نیز دربارهٔ تعداد نیاکان پیامبر اکرم -صلى الله علیه وسلم- و نامهای ایشان اختلاف دارند، و میزان شدت اختلاف و کثرت اقوام مختلف در این ارتباط، فراتر از سی قول است. در عین حال، همگان متفقاند بر اینکه عدنان با نسبت قطعی و صحیح از فرزندان اسماعیل -علیه السلام- است.
بخش سوم، از پدر حضرت ابراهیم -علیه السلام- شروع میشود، و به آدم ابوالبشر -علیه السلام- منتهی میشود. در این بخش، مأخذ عمده، منقولات اهل کتاب است که مشتمل بر تفصیلاتی از قبیل گزارش سن و سال افراد است که ما تردیدی در باطل بودن آنها نداریم راجع به بقیهٔ مطالب نیز موضع ما توقف است، نه تکذیب میکنیم و نه تصدیق.