سفر زن به تنهایی یا با مرد بیگانه حرام است

عن أبی هریره رض قال: قال رسول الله ص: «لا یحل لامرأه تؤمن بالله والیوم الآخر أن تسافر مسیره یوم ولیله إلا مع ذی محرمٍ علیها»(۱) * .
از ابوهریره رض روایت است که رسول الله ص فرمودند: «برای زنی که به خدا و روز آخرت ایمان دارد, جائز نیست که به اندازه مسافت یک شبانه روز سفر نماید مگر  اینکه محرمی با او همراه باشد».  
در حدیثی دیگر می‌فرماید:  
وعن ابن عباسل: أنه سمع النبی ص یقول: «لا یخلون رجل بامرأه إلا ومعها ذو محرم ولا تسافر المرأه إلا مع ذی محرم» فقال له رجل: یا رسول الله! إن امرأتی خرجت حاجّه وإنی اکتتبت فی غزوه کذا وکذا قال «انطلق فحج مع امرأتک»(۲) * .
از ابن عباسل روایت است که وی از رسول الله ص شنید که می¬فرمود: «هیچ مردی با زنی خلوت نکند مگر اینکه با وی محرمی باشد و زن سفر نکند مگر اینکه محرمی با او همراه باشد», سپس مردی گفت: یا رسول الله! زنم به قصد حج بیرون آمده و نام من در زمره کسانی نوشته شده که به غزوه فلان و فلان می روند. فرمود: «برو با زنت حج کن».  
از این احادیث معلوم می‌شود که زن به هیچ عنوان و دلیلی نمی‌تواند به تنهائی یا با مرد بیگانه‌ای سفر کند. حتی رسول الله ص صحابه‌ای را که زنش به قصد حج بیرون آمده بود او را از غزوات معاف کرد و به او دستور داد تا با زنش به حج برود تا همراه او شخص محرمی باشد و از دستبرد مردان بیگانه در امان باشد.  
———————————-
(۱) * – بخاری ج ۲ ص ۴۶۸، مسلم حدیث ۱۳۳۹، ابو داوود ۱۷۲۶، ترمذی ۱۱۷۰٫  
(۲) * – بخاری ج ۴ ص ۶۴ ـ ۶۵، مسلم ۱۳۴۱٫

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …