سـؤال و جـواب شرعی

تسبیحات رو چگونه انجام بدیم و بشماریم

آیا بهتر است با انگشت شمرده شود یاتسبیح

جــــــــــواب:

بهتر است که انسان تسبیحات را با انگشتان خود بشمارد،
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است «لِأَنَّهُنَّ مُسْتَنْطَقَاتٌ»ابوداود ۱۵۰۱«انگشتان سخن‌گو هستند»  در روز قیامت شهادت می‌دهند.

شمردن اذکار با تسبیح غفلت می‌آورد، و بسیاری انسان‌ها با تسبیح ذکر می‌کنند ولی فکر و چشم‌شان به جای دیگری است و عددی را برای ذکر تعیین می‌کنند و می‌خواهند همان عدد را با تسبیح که مهره‌های آن به اندازه‌ی همان تعداد مورد نظر است را تکمیل‌کنند و از همین رو است که زبان آن‌ها ذکر می‌کند ولی قلب آن‌ها غافل است. بخلاف کسی‌که با انگشتان خود ذکرمی‌کند.

سومین‌مسئله‌ای‌که مطرح می‌شود این است که ذکر با تسبیح ریا می‌آورد. هستند افرادی که چون ذکر را دوست دارند یک تسبیح بلند با دانه های درشت به گردنشان آویزان می‌کنند، زبان حال‌شان می‌گوید: نگاه کنید ما به اندازه همه این دانه ها الله تعالی را تسبیح می‌گوییم. ازالله تعالی آمرزش می خواهم از این که ایشان را متهم‌کنم ولی از این کار آنها واهمه دارم.

با توجه به موارد ذکر شده مناسب است تسبیحات را با انگشتان بگوید.

مسئله دیگری که شایان ذکر می‌باشد این است که تسبیحات را باید با انگشتان دست راست شمارش نمود. پیامبر صلی الله علیه وسلم با دست راست تسبیح می‌گفت. بدون شک دست راست از دست چپ بهتر است. پیامبر صلی الله علیه وسلم از غذا خوردن و آشامیدن با دست چپ نهی کرده و انجام این کارها را با دست راست امر کرده است.

پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:« یَا غُلَامُ سَمِّ اللَّهَ وَکُلْ بِیَمِینِکَ وَکُلْ مِمَّا یَلِیکَ »

(ای پسر! بسم الله بگو و با دست راست بخور و از جلوی  خودت بخور). بخاری ۵۳۷۶ – مسلم ۲۰۲۲٫

و می‌فرماید:« إِذَا أَکَلَ أَحَدُکُمْ فَلْیَأْکُلْ بِیَمِینِهِ، وَإِذَا شَرِبَ فَلْیَشْرَبْ بِیَمِینِهِ؛ فَإِنَّ الشَّیْطَانَ یَأْکُلُ بِشِمَالِهِ وَیَشْرَبُ بِشِمَالِهِ » (هر گاه انسان غذا می‌خورد با دست راست میل کند و هر گاه آب می‌نوشد؛ بادست راست بنوشد چرا که شیطان با چپ می‌خورد و می‌نوشد). لذا به خاطر پیروی‌از سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم بهتراست که‌انسان با دست راست تسبیح بگوید.

پیامبر صلی الله علیه وسلم تمام کارها(ی ارزشمند) را دوست داشت با دست راست انجام دهد؛ پوشیدن کفش، شانه زدن مو و … با این تفصیل ، ذکر با تسبیح بدعت نیست. چون منظور از بدعت…. بدعتی‌ است که در دین باشد و هدف از ذکر با تسبیح، محفوظ نگهداشتن عدد تسبیحات است که تسبیح برای این‌کار وسیله مناسبی است. به هر حال تسبیح با انگشتان سنت و بهتر است.

(شیخ ابن عثیمین،نور علی الدرب( الحلقه الثانیهو) ص(۶۸).

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …