سخن درباره زندگی پیامبران علیهم السلام (۲)

بعضی از مردم از این نصوص و غیر از آن اینگونه برداشت نموده‌اند که پیامبران فوت نکرده‌اند و به آن استدلال می‌کنند که پیامبران زنده هستند. حقیقت این است که آن‌ها جز آنچه در نصوص در حق عیسی علیه السلام و آنچه در حق ادریس علیه السلام که اختلاف است آمده بقیه مرده‌اند. و جز این دو، نصوص بر مردن بقیه بصورت قطعی و بدون هیچگونه شکی ثابت است. پیشتر دلایل آن آمد. اما آنچه در احادیث از اخبار پیامبر  صلی الله علیه و سلم در شب معراج در باره رؤیت پیامبران آمده و آنچه در معنای آن در نصوص دیگری آمده حق است و تعارضی بین آن‌ها وجود ندارد. و آن این است که پیامبر  صلی الله علیه و سلم ارواح پیامبران را در شکل بدنهایشان دیده است اما اجسادشان در زمین است مگر کسانی که نصوص به بلند شدن آن‌ها دلالت دارد و این چیزی است که امامان محقق از اهل سنت بر آن هستند.

یکی از امامان راسخ در تحقیق این مسئله می‌گوید: (وأما رؤیته غیره من الأنبیاء لیله المعراج فی السماء لما رأى آدم فی السماء الدنیا، ورأى یحیى وعیسى فی السماء الثانیه، ویوسف فی الثالثه وإدریس فی الرابعه، وهارون فی الخامسه، وموسى فی السادسه، وإبراهیم فی السابعه، أو بالعکس، فهذا رأی أرواحهم مصوره فی صور أبدانهم. قد قال بعض الناس: لعله رأى نفس الأجساد المدفونه فی القبور، وهذا لیس بشیء. لکن عیسى صعد إلى السماء بروحه وجسده، وکذلک قیل فی إدریس. وأما إبراهیم وموسى، وغیرهما فهم مدفونون فی الأرض) «اما دیدن پیامبران در شب معراج در آسمان همانگونه که آدم را در آسمان دنیا، یحیی و عیسی را در آسمان دوم، یوسف در آسمان سوم، ادریس در آسمان چهارم، هارون در آسمان پنجم، موسی در آسمان ششم، و ابراهیم را در آسمان هفتم یا بلعکس، دیدن ارواحشان است که به شکل بدن‌هایشان بوده است. بعضی از مردم گفته‌اند: شاید او جسدهایی که در قبرها مدفونند را دیده باشد. و این فاقد مدرک است. ولی عیسی با روح و جسمش به آسمان بلند شده همچنانکه در مورد ادریس گفته شده است. اما ابراهیم و موسی و غیر این دو از پیامبران در زمین دفن شده‌اند».

بایستی اقرار نمود که الله تعالی همانگونه که شایسته پیامبران است را با بلند کردن ارواحشان به سوی آسمان اکرام نموده و خداوند هرکس که بخواهد نعمت می‌بخشد، و اجسادشان را در زمین حفظ نموده و خوردن آن را بر زمین حرام کرده است چنانکه از اوس بن اوسس ثابت است که رسول الله  صلی الله علیه و سلم فرمودند: «إِنَّ مِنْ أَفْضَلِ أَیَّامِکُمْ یَوْمَ الْجُمُعَهِ فَأَکْثِرُوا عَلَیَّ مِنْ الصَّلَاهِ فِیهِ فَإِنَّ صَلَاتَکُمْ مَعْرُوضَهٌ عَلَیَّ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَکَیْفَ تُعْرَضُ صَلَاتُنَا عَلَیْکَ وَقَدْ أَرِمْتَ قال یَقُولُ بَلِیتَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ أَجْسَادَ الْأَنْبِیَاءِ»[۱] «از بهترین روزها، روز جمعه است. و در آن روز بسیار بر من صلوات بفرستید زیرا درود و سلام شما بر من عرضه می‌شود. گفتند: ای رسول خدا چگونه درود و سلام ما بر شما عرضه می‌گردد در حالیکه استخوان‌هایتان پوسیده است؟ فرمود: خداوند خوردن اجساد پیامبران را بر زمین حرام کرده است».

و بدین وسیله حق در این مسئله مهم روشن می‌گردد؛ بر مسلمان واجب است که به آن معتقد باشد والله تعالی اعلم.

 

[۱] رواه أحمد فی المسند : ۴ / ۸ وأبو داود فی السنن ۱ / ۴۴۳ برقم (۱۰۴۷) والدارمی فی السنن ۱ / ۳۰۷ برقم (۱۵۸۰)، وقال الإمام النووی إسناده صحیح.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …