سحر شدن پیامبر و منکرین آن (۴)

در پست قبلی به دو اعتراض منکرین سحر شدت رسول الله صلی الله علیه و سلم پاسخ دادیم حال در این پست به بررسی و پاسخ سه اعتراض دیگر خواهیم پرداخت.

آنها می گویند: حدیث عایشه که بیانگر سحر شدن رسول الله است، باطل است و این حدیث توسط ملحدین جعل شده است و سند این حدیث اشکال دارد.

در جواب می گوییم: این سخن بدون دلیل و مدرک است زیرا حدیث عایشه “متفق علیه” می باشد. یعنی این حدیث را بخاری و مسلم روایت کرده اند و حدیثی را که بخاری و مسلم در صحیح خودشان روایت کرده باشند در بالاترین درجه ی صحت قرار دارد. پس ادعای باطل بودن حدیث عایشه اشتباه است و کسی که چنین ادعایی می کند در حقیقت علوم حدیث و حتی کتب مقدماتی مصطلح حدیث را نخوانده است و یا آن را خوب درک نکرده است.
اما در مورد سند این حدیث باید بگویم: سند این حدیث صحیح است و هیچ یک از علما و محدثین و شارحین حدیث که بر کتاب بخاری و مسلم شرح نوشته اند در مورد این که در سند این حدیث اشکال وجود دارد، سخنی نگفته اند و این حدیث را عده ای از اصحاب روایت کرده اند و راویان این حدیث از نظر عدالت و ضبط در نهایت هستند. پس این ادعا هم بدون دلیل است و سخن بدون دلیل ارزش و اعتباری ندارد.
آنها می گویند: حدیث عایشه که بیانگر سحر شدن رسول الله می باشد، خبرواحد است و احادیث آحاد در مسایل اعتقادی قابل قبول نیست.

در جواب می گوییم: اگرچه برخی از اهل علم معتقدند حدیث خبرواحد در مسایل اعتقادی قابل قبول نیست اما این سخن شان بدون دلیل است. به همین جهت اکثر اهل علم معتقدند که هر حدیثی که صحتش ثابت شود آن حدیث حق است و به آن می توان استناد کرد حال فرقی نمی کند که آن حدیث صحیح؛ متواتر یا خبر واحد باشد یا نباشد و فرقی نمی کند که در مورد مسایل اعتقادی باشد یا نباشد در هر صورت حدیث صحیح حجت است.

به عنوان مثال در کتاب “عقیده الطحاویه” که یکی از کتاب های مهم اهل سنت در بحث اعتقادات به شمار می رود که خود امام طحاوی کتاب خود را با این جمله آغاز کرده است: این عقیده اهل‌سنّت و جماعت و فقهایی مانند: ابوحنیفه نعمان بن ثابت کوفی و ابویوسف یعقوب بن ابراهیم انصاری و ابوعبدالله محمد بن حسن شیبانی است. در حقیقت همان اصول دینی است که پروردگار جهانیان فرستاده‌ است)- امام طحاوی می گوید: تمام مسایل شرعی و توضیحات نبوی که به صحت از پیامبر ثابت شده، حق است. این سخن امام طحاوی شامل هر نوع حدیث صحیح (متواتر و خبرواحد) می شود.
تذکر: جهت اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب “اصل الاعتقاد” نوشته ی: “دکتر عمر سلیمان الأشقر” مراجعه کنید. ایشان در این کتاب به بحث و بررسی این موضوع (حدیث خبرواحد که صحتش به اثبات رسیده باشد صلاحیت این را دارد که در مسایل اعتقادی حجت قرار گیرد) پرداخته است.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …