سجده‌ ی تلاوت

کسی‌ که‌ آیه‌ی سجده‌ را‌ بخواند یا از دیگری‌ بشنود، سجده‌ بر وی‌ لازم‌ می‌گردد و لو اینکه‌ قصد شنیدن‌ نداشته‌ باشد. از قرائت‌ آیه‌ی سجده‌‌ توسط‌ امام، سجده‌ کردن‌ بر مقتدیها هم‌ لازم‌ می‌شود گرچه‌ امام‌ آهسته‌ بخواند و از خواندن‌ مقتدی‌ بر دیگران‌ سجده‌ لازم‌ نمی‌شود، مگر بر کسی‌ که‌ در حال‌ خواندن‌ نماز نباشد و از او بشنود.
‌خواندن آیه‌ی سجده‌ در رکوع، سجده، قومه، جلسه‌ و تشهد سجده‌ را واجب‌ نمی‌کند. اگر کسی‌ بیرون‌ از نماز آیه‌ی‌ سجده‌ خواند و دیگری‌ مشغول‌ نماز بود و سجده‌ را شنید در داخل‌ نماز نباید سجده‌ کند بلکه‌ بعد از فراغت‌ از نماز سجده‌ کند، و اگر داخل‌ نماز سجده‌ کرد، سجده‌ صحیح‌ نیست‌ و اعاده‌اش‌ بعداً‌ لازم‌ است‌ و نمازش‌ باطل‌ نمی‌شود.
اگر امام‌ آیه‌ی‌ سجده‌ خواند و کسی‌ که‌ خارج‌ از نماز بود آن‌ را شنید سپس‌ به‌ امام‌ اقتدا کرد، اگر قبل‌ از سجده‌ کردن‌ امام‌ اقتدا نمود، با امام‌ سجده‌ کند، و اگر بعد از سجده‌ کردن‌ امام‌ در همان‌ رکعت‌ اقتدا کرد اصلاً‌ سجده‌ نکند، و اگر در رکعتی‌ دیگر اقتدا کرد بعد از نماز سجده‌ کند مانند کسی‌ که‌ اقتدا نکرده.
سجده‌ی‌ تلاوتی‌ که‌ در نماز واجب‌ شده‌ در نماز ادا شود و بعد نماز قضا نکند. اگر کسی‌ آیه‌ی‌ سجده‌ بیرون‌ از نماز خواند سپس‌ به‌ نماز مشغول‌ شد و باز همان‌ آیه‌ را در نماز خواند، برای‌ هر دو یک‌ سجده‌ کافی‌ است،‌ و اگر اول‌ سجده‌ کرد باز در نماز خواند، سجده‌ای‌ دیگر بر وی‌ لازم‌ می‌گردد.

اگر شخصی‌ در یک‌ جلسه‌ آیه‌ی‌ سجده‌ را تکرار کرد، یک‌ سجده کافی‌ است‌، و اگر در یک‌ جلسه‌ آیات‌ متعدد سجده‌ را تلاوت‌ کرد یا جلسه‌ متعدد شد، به‌ تعداد جلسات‌ و آیات‌ متعدده‌ سجده‌ هم‌ لازم‌ می‌گردد. اگر جلسه‌ی‌ قرائت‌ کننده، یکی‌ است‌ و جلسه‌ی‌ شنونده‌ متعدد، بر خواننده‌ یک‌ سجده‌ و بر شنونده‌ سجده‌های‌ متعدد لازم‌ می‌شود. اگر جلسه‌ی‌ خواننده‌ متعدد و جلسه‌ی‌ شنونده‌ یکی‌ است، بر شنونده‌ یک‌ سجده‌ و بر خواننده‌ سجده‌های‌ متعدد لازم‌ می‌شود.
‌طریقه‌ی‌ سجده‌ آن‌ است‌ که‌: اول‌ واجد شرایط‌ نماز باشد سپس‌ تکبیر گوید، و فوراً‌ به‌ طرف‌ سجده‌ رود، و در سجده‌ تسبیح‌ گوید، سپس‌ تکبیرگویان‌ سر خود را از سجده‌ بردارد. این‌ یک‌ سجده‌ی‌ تلاوت‌ حساب‌ می‌شود، و در سجده‌ی‌ تلاوت‌ تکبیر تحریمه، تشهد، سلام‌ و قرائت‌ وجود ندارد، خواندن‌ سوره‌ و ترک‌ آیه‌ی‌ سجده‌ مکروه‌ است،‌ و بهتر است‌ که‌ آیه‌ی‌ سجده‌ را آهسته‌ بخواند تا بر شنونده‌ها سجده‌ لازم‌ نگردد.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …