سبب اصلی ابتلای انسان به کفر و شرک همان غلو در حق بزرگان و صالحان است (۱)

   خداوند متعال می‎فرماید: ﴿یَٰٓأَهۡلَ ٱلۡکِتَٰبِ لَا تَغۡلُواْ فِی دِینِکُمۡ﴾ [النساء: ۱۷۱]. «ای اهل کتاب! در دینتان غُلو و زیاده­روی نکنید».

و در صحیح بخاری از ابن عباس روایت است که او در مورد: ﴿وَقَالُواْ لَا تَذَرُنَّ ءَالِهَتَکُمۡ وَلَا تَذَرُنَّ وَدّٗا وَلَا سُوَاعٗا وَلَا یَغُوثَ وَیَعُوقَ وَنَسۡرٗا﴾ [نوح: ۲۳]. «‏و گفتند: از معبودانتان دست برندارید و هرگز(بت‌های) «وَد»، «سُواع»، «یغوث» و «نسر» را رها نکنید». گفت: اینها نامهای مردان صالحی از قوم نوح بود، وقتی آنها وفات یافتند؛ شیطان به قومشان القا کرد که در جاهایی که آنها می‎نشسته‎اند سنگ‎هایی به یاد آنها بگذارید و این سنگ‎ها را به نام هر یک از آن بزرگان بنامید و آن قوم همین کار را کردند، تا اینکه آنها از میان رفتند و بعدی‎ها پرستش این سنگ‎ها را شروع کردند، ابن قیم می‎گوید: بسیاری از سلف گفته‎اند: وقتی این بزرگان مردند آنها بر قبرهایشان می‎نشستند سپس تصاویر و مجسمه‎هایشان را تهیه کردند و بعد از مدت مدیدی به عبادت و پرستش آنها پرداختند.

و از عمر فاروق روایت است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «در تعریف و ستایش من افراط نکنید، آنگونه که نصارا در مورد عیسی  علیه السلام افراط نموده‎اند، آگاه باشید که من بنده‌ی خدا هستم، پس بگویید بنده و رسول خدا». بخاری و مسلم روایت کرده‌اند.

 پیامبر صلی الله علیه و سلم می‎فرماید: «از غلو و افراط‌گرایی بپرهیزید، چون ملت‎های پیش از شما را غلو و افراط هلاک گردانید».

امام مسلم از ابن مسعود روایت می‎کند که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «افراطی‎ها و آنان که از حد می‎گذرند هلاک شده‎اند». تا سه بار این را تکرار فرمود.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …