بخاری، کتاب «الأنبیاء» باب: [﴿إِنَّآ أَرۡسَلۡنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوۡمِهِۦٓ أَنۡ أَنذِرۡ قَوۡمَکَ﴾]
۳۵۹- «عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و سلم: یَجِیءُ نُوحٌ وَأُمَّتُهُ، فَیَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى: هَلْ بَلَّغْتَ؟ فَیَقُولُ: نَعَمْ أَیْ رَبِّ، فَیَقُولُ لِأُمَّتِهِ: هَلْ بَلَّغَکُمْ؟ فَیَقُولُونَ لاَ مَا جَاءَنَا مِنْ نَبِیٍّ، فَیَقُولُ لِنُوحٍ: مَنْ یَشْهَدُ لَکَ؟ فَیَقُولُ: مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و سلم وَأُمَّتُهُ، فَنَشْهَدُ أَنَّهُ قَدْ بَلَّغَ، وَهُوَ قَوْلُهُ جَلَّ ذِکْرُهُ: ﴿وَکَذَٰلِکَ جَعَلۡنَٰکُمۡ أُمَّهٗ وَسَطٗا لِّتَکُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ﴾ [البقره: ۱۴۳] وَالوَسَطُ العَدْلُ ».
- «از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت شده است که گفت: پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: روز قیامت نوح و امتش به دادگاه میآیند، خداوند متعال میفرماید: [ای نوح!] آیا برنامهی مرا به مردم رساندی و آن را تبلیغ کردی؟ نوح جواب میدهد: خدایا! بله، خداوند خطاب به امت نوح میفرماید: آیا [نوح] برنامهی مرا به شما رساند؟ جواب میدهند: خیر، هیچ پیامبری به سوی ما نیامد، خداوند به نوح میگوید: شاهد و گواه تو در امر تبلیغ کیست؟ جواب میدهد: محمدصلی الله علیه و سلم و امت او، پس ما شهادت میدهیم که او دین خدا را تبلیغ کرد و آن را به قومش رساند و این است معنی فرمایش خداوند متعال که میفرماید: ﴿وَکَذَٰلِکَ جَعَلۡنَٰکُمۡ أُمَّهٗ وَسَطٗا لِّتَکُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ﴾ [البقره: ۱۴۳].«بیگمان شما را ملتی متعادل قرار دادیم تا شاهدانی بر مردم باشید»».
امام بخاری رحمه الله این حدیث را در جای دیگر اما با کمی اختلاف در الفاظ، دوباره ذکر کرده است. کتاب «التفسیر» باب [سوره البقره].
۳۶- ترمذی نیز این حدیث (حدیث شمارهی ۳۵۹) را با الفاظی نزدیک به الفاظ امام بخاری از ابوسعید خدری رضی الله عنه آورده است، ایشان (ترمذی) به جای جملهی «مَا جَاءَنَا مِنْ نَبِیٍّ» جملهی «مَا أَتَانَا مِنْ نَذِیْرٍ وَمَا أَتَانَا مِنْ أَحَدٍ» و به جای جملهی «فَیَقُولُ لِنُوحٍ: مَنْ یَشْهَدُ لَکَ؟» جملهی «فَیُقَالُ: مَنْ شُهُودُکَ؟» را ذکر کرده است و بقیهی الفاظ حدیث، همان الفاظ حدیث امام بخاری میباشد و در پایان میگوید: این حدیث، حسن صحیح میباشد.