زیبا باش تا جهان هستی را زیبا ببینی

از جمله اموری که سعادت و خوشبختی ما را به کمال می‌رساند، این است که در حدود و چارچوب شریعت مقدس، از زیبایی‌های زندگی استفاده کنیم و بهره ببریم؛ خداوند، باغ‌هایی شکوفا و زیبا آفریده است؛ چون او، زیباست و زیبایی رادوست دارد. باید نشانه‌ها و‌ آیات یگانگی خداوند را در این صنعت و آفرینش زیبا مورد مطالعه قرار داد. ﴿هُوَ ٱلَّذِی خَلَقَ لَکُم مَّا فِی ٱلۡأَرۡضِ جَمِیعٗا﴾ [البقره: ۲۹] «خداوند، آن ذاتی است که همه آنچه را که در زمین هست، برای شما ‌آفریده است». بوی خوش، غذای لذیذ و مناظر و چشم اندازهای زیبا و دلکش، بر شادمانی و سرور روحی انسان می‌افزاید. ﴿کُلُواْ مِمَّا فِی ٱلۡأَرۡضِ حَلَٰلٗا طَیِّبٗا﴾ [البقره: ۱۶۸] «از روزی‌های حلال و پاکیزه‌ای که در زمین هست، بخورید».

در حدیث آمده است: «از دنیای شما، خوشبویی (عطر) و زنان را دوست دارم و خنکی چشمانم در نماز است».

زهد ویرانگر و خشکه مقدسی ظلمت باری که از برنامه‌های غیرآسمانی، درمیان ما نفوذ کرده، برای بسیاری از ما زیبایی‌های زندگی را مکدر نموده است و از اینرو می‌بینیم که چنین زاهدانی، زندگی را با غم و اندوه و گرسنگی و بی‌خوابی و جدایی از همه چیز می‌گذرانند. پیامبرمان ج می‌فرماید: «ولی من، ‌هم روزه می‌گیرم و هم روزه نمی‌گیرم؛ شب به نماز می‌ایستم و می‌خوابم، و با زنان ازدواج می‌کنم و گوشت می‌خورم؛ پس هرکس از سنت من روی بگرداند، از من نیست».

آنچه برخی از فرقه‌ها با خود می‌کنند، عجیب است؛ یکی، خرمای تازه نمی‌خورد! دیگری، نمی‌خندد و آن یکی آب سرد نمی‌نوشد!. گویا آنها نمی‌دانند که این کار، یعنی شکنجه کردن نفس و از بین بردن درخشش و طراوت آن. ﴿قُلۡ مَنۡ حَرَّمَ زِینَهَ ٱللَّهِ ٱلَّتِیٓ أَخۡرَجَ لِعِبَادِهِۦ وَٱلطَّیِّبَٰتِ مِنَ ٱلرِّزۡقِۚ﴾ [الأعراف: ۳۲] «بگو: چه کسی، زینت خداوند را که برای بندگانش بیرون‌ آورده و روزی‌های پاکیزه را حرام کرده است؟».

پیامبر ج با اینکه بیش از همه نسبت به دنیا بی‌علاقه بود، عسل می‌خورد. خداوند، عسل را آفریده تا خورده شود: ﴿یَخۡرُجُ مِنۢ بُطُونِهَا شَرَابٞ مُّخۡتَلِفٌ أَلۡوَٰنُهُۥ فِیهِ شِفَآءٞ لِّلنَّاسِۚ﴾ [النحل: ۶۹] «از شکم زنبور عسل، نوشیدنی‌ای با رنگ‌های مختلف بیرون می‌آید که مایه شفا و بهبودی مردم است».

پیامبر ج با زنان بیوه و دوشیزه ازدواج کرده است: ﴿فَٱنکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ ٱلنِّسَآءِ مَثۡنَىٰ وَثُلَٰثَ وَرُبَٰعَ﴾ [النساء: ۳] «آنچه از زنان که دوست دارید نکاح کنید دوتا و سه تا و چهارتا».

پیامبر ج در عیدها و دیگر مناسبت‌ها بهترین لباس را می‌پوشید: ﴿خُذُواْ زِینَتَکُمۡ عِندَ کُلِّ مَسۡجِدٖ﴾ [الأعراف: ۳۱] «در هر سجده‌گاه و عبادتگاهی، خود را بیارایید».

پیامبر ج، هم حق روح را ادا می‌کرد و هم حق جسم را به جا می‌آورد؛ هم سعادت دنیا را فراهم می‌نمود و هم برای سعادت آخرت تلاش می‌کرد؛ چون او، با دین فطرت مبعوث شده است. همان فطرتی که خدا، مردم را بر آن سرشته است.

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …